Terug
We maken gebruik van een zaaksysteem en meten de prestaties van/de tevredenheid over onze dienstverlening

- Producten en diensten: In 2024 zijn 74 processen aan het zaaksysteem toegevoegd. Het zaaksysteem ondersteunt de uniforme behandeling van vragen, aanvragen en verzoeken van onze inwoners en ondernemers. Het faciliteert teams in een effectieve behandeling doordat alle documentatie direct (digitaal) vindbaar is bij de zaak, zichtbaar is welke collega's betrokken zijn op de zaak en ten alle tijde zichtbaar is welke collega actief is op de zaak. Daarbij is de gewaarborgd dat voldaan wordt aan de vindbaarheid, openbaarmaking en tijdige vernietiging van documenten conform wet- en regelgeving. Inmiddels maken alle teams van de gemeente Vlaardingen gebruik van het zaaksysteem, omdat de zaaktypen contactformulier en terugbelverzoek, die bij elk team terecht kunnen komen, vanuit het zaaksysteem afgehandeld worden.
Voorbeelden van processen die in 2024 zijn toegevoegd: processen van burgerzaken, ligplaatsvergunningen, afhandeling bezwaarschriften, kinderopvangtoezicht, aanvraag plaatsen container, diverse subsidieprocessen, burgerinitiatief, klachtafhandeling, terugbelverzoeken, contactformulieren aanvraag. - Registratie en volgen van vragen, aanvragen en meldingen: In 2024 zijn veel vragen, aanvragen en meldingen geregistreerd in het zaaksysteem. Hierdoor kon bij herhaalcontact eenvoudig het eerdere contact worden teruggevonden op basis van het toegekende zaaknummer. Ook kon op basis van de registratiedatum en de al dan niet geregistreerde afhandeldatum de doorlooptijd of, bij geen afhandeldatum, de termijnoverschrijding worden bepaald.
- Managementrapportages: Eind 2024 is opdracht gegeven voor de ontwikkeling van twee dashboards:
-
- Een dashboard dat inzichten geeft vanuit het zaaksysteem waarmee proceseigenaren kunnen sturen op het dagelijkse werk;
- Een dienstverleningsdashboard waarmee de prestaties op het gebied van gemeentelijke dienstverlening in bredere zin kunnen worden gemeten.
Vanaf november 2024 zijn als tussenoplossing handmatige rapportages ontwikkeld, gericht op doorlooptijden. Deze tijdelijke rapportages vanuit het zaaksysteem hebben vanaf 2024 inzicht geboden in de doorlooptijden van terugbelverzoeken en contactformulieren.
Vanaf eind 2024 worden de resultaten in de directie besproken.
- Burgerpeiling en ondernemerspeiling: In oktober 2024 zijn inwoners en ondernemers geënquêteerd over hun ervaringen met (onder andere) de dienstverlening van de gemeente Vlaardingen, via een Burgerpeiling en een Ondernemerspeiling. De resultaten hiervan zijn op 11 maart jl. bekendgemaakt. Hieraan is de ambitie van de gemeente Vlaardingen gerelateerd: de Vlaardingse 'glimlach', uitgedrukt in een 7,5 eind 2026, via een 7,0 in 2024.