Terug
We tonen ons een betrokken gemeente

- Empathisch, behoeftegericht, flexibel en oplossingsgericht: Via alle contactkanalen behandelden wij in 2024 de vragen, aanvragen en meldingen van onze inwoners, ondernemers in principe op empathische wijze.
- Maatwerk en speciale aandacht voor kwetsbare groepen: In 2024 zorgden we, net als in voorgaande jaren, voor aanpassingen in de openbare ruimte om Vlaardingen toegankelijk te maken voor inwoners met een beperking. Een voorbeeld hiervan is de aanleg van een blindengeleidestrook om de binnenstad toegankelijker te maken. Daarnaast werden in 2024 opritjes, gehandicaptenparkeerplaatsen en gehandicaptenparkeerkaarten aangelegd en verstrekt.
Bij de balies van Burgerzaken bieden we de Rotterdampas aan, die vele voordelen biedt voor inwoners met lage inkomens. We hebben Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s) voor inwoners die niet digitaal vaardig zijn, om hen te helpen in de digitale wereld. Deze IDO’s zijn in 2024 verder ontwikkeld.
We hielden in 2024 ook de niet-digitale contactkanalen open, zodat inwoners met hun vragen en aanvragen terecht konden op spreekuren in de wijk, in de spreekkamers en bij onze balies (waaronder de Formulierenbrigade van Stroomopwaarts) in de publiekshal.
In 2024 heeft de Rekenkamer Vlaardingen onderzocht of de stemlokalen in Vlaardingen tijdens de verkiezingen op 6 juni 2024 voldeden aan de wettelijke verplichting van (bijna) 100% toegankelijkheid voor mensen met een lichamelijke beperking.
Het onderzoek richtte zich op drie hoofdvragen:
1. Toegankelijkheid van stemlokalen: Zijn de stemlokalen toegankelijk voor inwoners met een lichamelijke beperking?
2. Informatievoorziening: Is de informatie van de gemeente Vlaardingen over de toegankelijkheid van stemlokalen aangepast aan mensen met een lichamelijke beperking?
3. Informatie aan de gemeenteraad: Is de gemeenteraad voldoende geïnformeerd over de mate waarin aan de wettelijke verplichting om stemlokalen toegankelijk te maken wordt voldaan?
De Rekenkamer heeft het onderzoeksrapport in december 2024 aangeleverd voor bestuurlijk hoor en wederhoor. - Verrassende dienstverlening: Bij de bevestiging van hun nieuwe woonadres in Vlaardingen ontvangt elk huishouden een welkomstkaart. Op deze kaart staat een QR-code die linkt naar www.vlaardingen.nl/welkom, waar nieuwe inwoners informatie kunnen vinden die speciaal voor hen is samengesteld. Met deze kaart kunnen ze ook een leuk en nuttig welkomstpakket ophalen bij Vlaardingen Partners.
Naast deze nieuwe actie hebben we onze inwoners, net als in voorgaande jaren, verrast met:- Een verjaardagskaart voor 18-jarigen, met een link naar nuttige informatie over de veranderingen die komen kijken bij het bereiken van deze leeftijd.
- Een fles bruidstranen bij huwelijksvoltrekkingen.
- Een T-shirtje met leuke opdruk bij geboorteaangiften.