1. Bestuur, dienstverlening en participatie

Financieel overzicht afwijkingen op de programma's

Terug naar navigatie - Financieel overzicht afwijkingen op de programma's
1. Bestuur, Dienstverlening en Participatie
Taakveld Lasten Baten Saldo Mutatie 1e Prognose
Bedragen (x € 1.000) VGR 2025 2025
0.1 Bestuur 4.319 0 -4.319 -192 -4.511
0.2 Burgerzaken 3.267 862 -2.406 0 -2.406
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 702 0 -702 0 -702
0.4 Overhead 34.376 18 -34.358 -709 -35.067
0.5 Treasury 0 13 13 0 13
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 2.625 0 -2.625 0 -2.625
0.10 Mutaties reserves 0 -11 -11 0 -11
Totaal 45.290 882 -44.408 -900 -45.308

Toelichting afwijkingen op de Taakvelden

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen op de Taakvelden
Toelichting afwijkingen op de taakvelden programma Bestuur, dienstverlening en participatie Lasten Baten
Taakveld 0.1 Bestuur 197 5
Verhogen accountantskosten a.g.v. nieuwe aanbesteding
We hebben al enige jaren te maken met oplopende accountantskosten (onder meer vanwege de hoeveelheid SISA reglingen). Daarnaast vond in 2024 vond een aanbesteding plaats voor de accountantsdiensten. De gemeenteraad wees op 11 juli 2024 PricewaterhouseCoopers als nieuwe accountant aan. Als gevolg van deze ontwikkelingen is er sprake van structurele meerkosten van € 111.465 per jaar. 111
Budget burgemeester
Voor het zogenoemde ‘potje burgemeester’ is in de huidige begroting geen budget opgenomen. Gedurende het jaar ontvangt de burgemeester echter regelmatig donaties die hij graag wil benutten voor maatschappelijke of representatieve doeleinden. Hij heeft daarbij de wens om de uitvoering van bijbehorende activiteiten uit te besteden, wat vraagt om een passende administratieve verwerking. 11 5
Voorbereiding aanbesteding Raads - bestuursinformatiesysteem
Op 1 mei 2026 loopt het huiduge contract voor het RiISBIS systeem af. Dat betekent dat we een aanbesteding moeten gaan voorbereiden voor een nieuwe contract. De voorbereidingskosten bedragen €75.000, bestaande uit kosten voor de inzet van een projectleider en I-expertise. In de directie is besloten dat kosten voor de inzet van I-expertise door de business moeten worden gedekt. Aangezien deze regel eerder niet van toepassing was is door de budgethouder geen geld gereserveerd of aangevraagd voor deze voorbereidingskosten. Aangezien het contract volgend jaar afloopt zijn de voorberedidngskosten onvermijdelijk, vandaar dat deze nu worden gemeld bij de voortgangsrapportage. 75
Taakveld 0.4 Overhead 724 15
Inhuur control
Ingaande november 2024 is er een vacature binnen team Control, deze zal per 1 mei worden ingevuld. De kandidaat zal na een periode van een inwerkprogramma zelfstandig werken. Daarnaast zal in de periode juli tot en met oktober 2025 met zwangerschapsverlof gaan. Gezien de uitvoering van de werkzaamheden binnen het team is vervanging noodzakelijk, en zijn de beschikbare middelen hiervoor niet toereikend. 155 15
Budget uitrol Microsoft 365
In de begroting 2025 is geen budget opgenomen voor het project Uitrol Microsoft 365. Op 4 juli 2024 heeft het portfolioboard i-domein ingestemd met de business case Uitrol Microsoft 365 en de meerjarenraming van incidentele uitgaven om dit project uit te voeren. Aangezien het project in november 2024 gestart is vragen we met deze VGR het volgende benodigde budget aan: 1. Incidentele uitgaven 2025 (totaal € 112.000,-): Inhuur derden € 77.000,- Adoptie en communicatie middelen € 25.000,- Technische support Open Line € 5.000,- Intranet basis (extern bureau) € 5.000,- 2. Incidentele uitgaven 2026: Inhuurd derden € 8.000,- 112
Formatie KIC uitbreiden met functie 'strategisch adviseur dienstverleng'
Om de dienstverlening voldoende aandacht te geven in de gemeentelijke organisatie is extra formatie nodig. Er is nu één functionaris aangesteld voor dienstverlening, die verantwoordelijk voor het leiden van (deel)projecten, ontwikkelen en onderhouden van rapportages, volgen van (landelijke en regionale) ontwikkelingen en adviseren van het management over uiteenlopende onderwerpen die dienstverlening raken. Dit is voornamelijk een tactisch/uitvoerende rol. Op strategisch niveau kent Vlaardingen geen (organisatie)adviseur dienstverlening. Om dienstverlening echt organisatiebreed en integraal aan te kunnen pakken en verbeteren bevelen we aan om ook op strategisch niveau een adviseur dienstverlening te benoemen. Hij/zij kan kaders en beleidsvoorstellen opstellen over dienstverleningsaspecten en -ontwikkelingen die domeinoverstijgend zijn. Daarnaast wordt hiermee de bewaking van de voortgang op strategisch niveau geborgd. En hij/zij kan bovendien als klankbord dienen voor het CDT en de teammanagers en hen ondersteunen in het verder doorvoeren van verbeteringen. Gelet op de onlosmakelijkheid met de organisatieontwikkeling wordt deze rol idealiter belegd bij of op het niveau van (een van) de organisatieadviseurs. De huidige adviseur dienstverlening kan zich dan (blijven) richten op de meer tactische en uitvoerende aspecten van dienstverlening. De lasten zijn vanaf 2026 77.630. In 2025 is slechts een deel opgenomen uitgaande van een mogelijke indiensttredinin de loop van dit jaar. 45
Budgetverschuiving salaris programmamanagers naar stadsprogramma's
Binnen de stadsprogramma's is momenteel geen rekening gehouden met salariskosten van de programmaorganisatie. Deze salarisbudgetten zitten momenteel op taakveld 0.4.Overhead binnen Programma Bestuur, Participatie en Dienstverlening. Middels dit voorstel worden deze salarisbudgetten overgeheveld naar de juiste stadsprogramma's ter dekking van de programmakosten. Deze budgetverschuiving loopt over verschillende programma's heen. In dit programma geeft dat een verschil maar de totale wijziging is saldoneutraal. -722
Budgetverplaatsing bouw en woning toezicht
Vanuit de septembercirculaire 2022 is er vanuit het Gemeentefonds geld beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van de taken die voortvloeien uit de Wet Kwaliteitsborging. Dit is bij de 2e Voortgangsrapportage 2022 op het programma Veiligheid, taakveld Bouwen & Wonen geraamd. Echter hoort dit op programma Bestuur, Participatie & Dienstverlening, taakveld Overhead. Met dit voorstel wordt het budget ad. € 33.000 overgeheveld naar taakveld overhead. Deze budgetverschuiving loopt over verschillende programma's heen. In dit programma geeft dat een verschil maar de totale wijziging is saldoneutraal. 33
Cao Gemeenten en SGO 2025-2027
Eindresultaat Cao Gemeenten en Cao SGO 2025-2027 is bekend. De nieuwe cao’s lopen van 1 april 2025 tot en met 31 maart 2027. Op dit moment is er een indicatieve berekening gemaakt waarin de gevolgen van de nieuwe Cao voor 2025 zijn doorberekend, waarbij rekening is gehouden met o.a. de loonstijgingen in 2025 zijnde 1 april 2025 een loonstijging van 2% en 1 oktober 2025 een loonstijging van 1,85% en wijzigingen in overwerk- en thuiswerk vergoeding. De indicatieve berekening betekent een uitvraag voor 1.1 mln. In de 2e VGR zal bekend zijn wat de definitieve financiele gevolgen van de nieuwe Cao zijn en of gevraagde dekking voldoende is. In de voorjaarsnota is in het financieel meerjarenbeeld rekening gehouden met de gevolgen van deze nieuwe Cao vanaf 2026 en verder. 1.100

Actualisatie investeringen

Terug naar navigatie - Actualisatie investeringen
Actualisatie investeringen
Binnen dit programma worden een aantal nieuwe investeringen voorgesteld:
Hybride vergaderen Markt 11 - krediet € 37.200
Hybride vergaderen heeft sinds enige jaren een enorme vlucht gemaakt. De gemeente heeft inmiddels op veel vergaderplekken een hybride opstelling gemaak. Niet altijd is dat voldoende op bepaalde piekmomenten. Het voorstel is om nu ook de kamers van de wethouders te voorzien van een hybride vergadermogelijkheid. Deze is dan te gebruiken voor de momenten waarop de wethouders zelf de behoefte hebben om hybride te vergaderen, maar kan daarnaast ook ingezet worden op de momenten dat de kamers niet door de wethouders zelf in gebruik zijn. Daarmee maken we maximaal gebruik van de mogelijkheden die deze opstellingen bieden. Het heeft betrekking op de 6 kamers van de wethouders. Dit betekent een structurele verhoging van de exploitatie met €9.486 per jaar. Kapitaallasten omslagrente 0,5% afschrijftermijn van 4 jaar. Daarnaast betreft het een eenmalige investering van 6 x €6.200 = €37.200 (in plaats van €43.400), aangezien de kamer van de Burgemeester niet wordt meegenomen. De kapitaallastenworden vanaf 2026 opgenomen in de begroting.
Renovatie Markt 11 krediet € 592.000
In 2024 zijn de renovatiewerkzaamheden van Markt 11 middels een aanbesteding in de markt uitgevraagd. Hierop hebben geen inschrijvingen plaats gevonden. Als gevolgen hiervan mogen de werkzaamheden 1 op 1 worden gegund. Uit de huidige offerte blijkt dat voornamelijk als gevolg van indexatie de kosten voor de renovatie hoger uitvallen. De extra kapitaallasten worden vanaf 2027 opgenomen in de begroting.