Een stoere nieuwe stadswijk aan de Maas. Dat wordt de Rivierzone. Hier wonen, werken en studeren Vlaardingers straks tussen het historisch centrum, de pakhuizen en de Nieuwe Maas. Een weidse industriële omgeving waar je vanuit je raam, of vanuit het nog te ontwikkelen Maaspark, spectaculair zicht hebt op voorbijvarende schepen.
De belangrijkste pijlers van dit stadsprogramma zijn de (woning)bouwontwikkelingen en de herinrichting van de gehele openbare ruimte en infrastructuur. Daarnaast wordt gestuurd op het fysiek mogelijk maken en zorgdragen voor het laten realiseren van voorzieningen, zoals scholen, zorg, horeca, werkplaatsen en kantoren. Hierdoor ontstaat een nieuw stadsdeel, met een stoer en groen jasje. Een stadsdeel waar volop bedrijvigheid is en waar mensen langs de kaden flaneren en genieten van het Maaspark met zicht op de Nieuwe Maas
Wonen gebeurt in de 2500 tot 3000 woningen die we samen met ontwikkelaars de komende jaren toevoegen aan dit gebied. De Rivierzone wordt een wijk waar iedere Vlaardinger een fijn en betaalbaar dak boven het hoofd kan vinden.
Voor de Rivierzone zijn de volgende pijlers benoemd, die uitgewerkt zijn in de plannen voor 2025 met een doorkijk naar 2028.
1. (Woning)bouwontwikkelingen
Het Museumkwartier wordt vanaf zomer 2025 opgeleverd. De erfgoedpanden aan de Westhavenkade zullen Q4 2025/Q1 2026 worden opgeleverd. D bestemmingsplannen voor District U, Eiland van Speyk en New Haven zijn onherroepelijk. De verkoop van LAB is in februari opgestart, evenals de voorbereidende (sloop)werkzaamheden aan het gebouw. Aan de uitwerking van de overige plannen in dit gebied zijn ook al opgestart. Voor het project Eiland van Speyk zijn we in overleg over de anterieure overeenkomst. We verwachten die medio Q2 te kunnen afronden zodat ook daar de planvorming kan starten. Voor New Haven zijn de plannen gemaakt en worden nu getoetst aan het bestemmingsplan.
Om de Vlaardingse woningmarkt in balans te brengen, bouwen we ook in de Rivierzone een gemengd programma voor alle doelgroepen, zowel huur als koop, duur, bereikbaar maar ook sociaal. Hiermee bevorderen we doorstroom op de woningmarkt binnen en buiten Vlaardingen.
De woningen zullen zo veel mogelijk klimaatadaptief en natuurinclusief zijn. Door realisatie van de hoogwateroplossing, waaronder een keersluis in de Buitenhaven, blijven de kades ook met hoogwater droog. Dit is een voorwaarde om ook daadwerkelijk te kunnen wonen in het gebied. Erfgoedpanden kunnen daarmee nieuwe bestemmingen krijgen waardoor restauratie ook haalbaar wordt. Diverse partijen rond KW-haven en Buitenhaven zijn, in combinatie met nieuwbouw al actief met planvorming hiertoe. De eerste panden zijn inmiddels aangepakt. Zodra de hoogwateroplossing definitief is kunnen ook de woningbouwprojecten in het KW-haven gebied uitgewerkt worden.
2. Openbare ruimte en infrastructuur
De hoogwateroplossing in de Buitenhaven en de westelijke tak van de KW-haven gaan we vanaf begin 2026 realiseren. De kades zullen medio 2026 niet meer overstromen en zullen als verblijfsgebied een meerwaarde voor geheel Vlaardingen betekenen. De aanbesteding van de hoogwateroplossing wordt nu voorbereid en zal begin Q3 2025 plaatsvinden. Hierop is ten opzichte van een eerdere VGR een vertraging ontstaan omdat de hoogwateroplossing vanwege teveel ondergronds obstakels deels opnieuw is uitgewerkt. De herinrichting van de rijbaan aansluitend aan de bebouwing zal v.w.b. moment van uitvoering afgestemd worden op de diverse bouwactiviteiten van ontwikkelaars. Uitgangspunt is een aantrekkelijk woongebied en een veilige bereikbaarheid op het moment van oplevering van de woningen.
Niet alleen op de kades maar ook in de rest van de Rivierzone krijgen de voetgangers en fietsers meer ruimte. De meeste nieuwe ontwikkelingen worden grotendeels autoluw door grote gebouwde parkeervoorzieningen op eigen terrein. Autoverkeer blijft uiteraard wel mogelijk, maar wordt veel minder dominant in de openbare ruimte. Onderdeel hiervan is dat we nog aan het onderzoeken zijn of een openbaar toegankelijke parkeergarage in de kop van de KW-haven exploitabel is. Eind Q2 willen we helder hebben of dit mogelijk is. Hierdoor ontstaat flink meer verblijfsruimte, zeker omdat de parkeergarage onder water is gepland, met er bovenop vervangende ruimte voor activiteiten.
We zetten in op een toegankelijke openbare ruimte waarin de behoeften van alle Vlaardingers zijn meegenomen. Alle Vlaardingers kunnen hierin hun weg vinden; ook de ouder wordende Vlaardinger en de Vlaardingers die slecht ter been zijn. We gaan vergevingsgezinde infrastructuur en dementievriendelijke of eigenlijk inclusieve buitenruimte ontwerpen en tegelijkertijd deze begrippen beter definiëren.
Het verbinden van de stad met het water gaan we vormgeven, door fietsers en wandelaars daar waar mogelijk te scheiden van autoverkeer, de oversteek over spoor, dijk en weg beter inrichten, maar ook door aansluitingen vanuit de Rivierzone op de Deltaweg en Vulcaanweg goed vorm te geven. De uitwerking van het schetsontwerp van de openbare ruimte wordt eind Q2 afgerond.
3. Voorzieningen
Om diverse vormen van voorzieningen te realiseren heeft het stadsprogramma Rivierzone vooral een stimulerende en facilitaire rol. Om van Vlaardingen een echte mbo-stad te maken, maken we het in de Rivierzone mogelijk om een mbo-campus te realiseren. Een plek waar studenten van nu klaargestoomd worden voor de toekomst. Het nieuwe gebouw voor vmbo en mbo in District U staat bijna letterlijk in de steigers. Deze mbo-campus is een kans om samenwerking tussen ouderen en jongeren in de wijk. De ontwerpen van deze campus krijgen definitieve vorm.
Ook creëren we ruimte voor de uitbreiding van zorg in onze stad door o.a. een gezondheidscentrum met huisartsen, fysiotherapie en apotheek in het voormalige hoofdgebouw op District U mogelijk te maken. Detailhandel blijft geconcentreerd in de binnenstad en zal slechts beperkt in de Rivierzone een plek vinden. Over enkele jaren staat een basisschool gepland op de huidige Deltahout locatie. De geplande brug over de Buitenhaven is mede voor een veilige schoolroute vanuit de KW-haven.
We zorgen voor mogelijkheden om kantoren, ateliers, horeca en bedrijven te realiseren in de levendige plinten en/of in het overgangsgebied naar de omliggende bedrijfsterreinen Hierbij richten we ons primair op ‘schone bedrijvigheid’ met veel werkgelegenheid. De onderwijslocaties zullen daar ook aan bijdragen. Op prominente plekken in de Rivierzone creëren we mogelijkheden voor passende horecavoorzieningen. Bij het realiseren van horeca vindt afstemming plaats met het stadsprogramma Binnenstad. Hiermee willen we voorkomen dat er ongewenste concurrentie ontstaat tussen de verschillende gebieden.
We maken het mogelijk om van diverse vormen van mobiliteit gebruik te maken. Hierbij speelt de metroverbinding naar Rotterdam en het strand een belangrijke rol. We zien het als uitdaging om een deel van de grote hoeveelheid reizigers op deze lijn te verleiden om een keer uit te stappen op het station Vlaardingen.
Vanaf het metrostation is Rotterdam maar ook het strand goed bereikbaar, evenals het centrum en de waterkant. We zorgen ervoor dat deze verbinding tussen het centrum en de Rivierzone goed en aantrekkelijk is.
Financiële middelen
Voor dit stadsprogramma hebben wij in onderstaande tabel opgenomen welke bedragen de komende jaren beschikbaar zijn.
De tussentijdse winstnemingen vanuit de grondexploitaties, die onderdeel uitmaken van de gebiedsexploitatie Rivierzone, worden samen met de bijdrage van uit het collegeprogramma (€ 4,6 mln. in 2025) toegevoegd aan de bestemmingsreserve Rivierzone. Op deze manier blijft de benodigde dekking voor de verliesgevende grondexploitaties en de inrichting van de openbare ruimte binnen de gebiedsexploitatie beschikbaar.
10. Financiën | |||||
---|---|---|---|---|---|
Taakveld | Lasten | Baten | Saldo | Mutatie 1e | Prognose |
Bedragen (x € 1.000) | VGR 2025 | 2025 | |||
Nieuwe Rivierzone | |||||
Totaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |