6. Onderwijs, Economie en Haven | |||||
---|---|---|---|---|---|
Taakveld | Lasten | Baten | Saldo | Mutatie 1e | Prognose |
Bedragen (x € 1.000) | VGR 2025 | 2025 | |||
2.3 Recreatieve havens | 964 | 119 | -845 | 0 | -845 |
2.4 Economische havens en waterwegen | 1.039 | 1.048 | 10 | 0 | 10 |
3.1 Economische ontwikkeling | 5.760 | 591 | -5.169 | -323 | -5.492 |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 35 | 4 | -30 | 0 | -30 |
4.1 Openbaar basisonderwijs | 705 | 0 | -705 | 0 | -705 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 6.327 | 504 | -5.823 | 84 | -5.739 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 8.385 | 5.299 | -3.086 | -3 | -3.089 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 919 | 0 | -919 | 59 | -860 |
0.10 Mutaties reserves | 238 | 1.281 | 1.043 | 0 | 1.043 |
Totaal | 24.371 | 8.846 | -15.525 | -184 | -15.709 |
6. Onderwijs, economie en haven
Toelichting afwijkingen op de Taakvelden
Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen op de TaakveldenToelichting afwijkingen op de taakvelden programma Onderwijs, economie en haven | Lasten | Baten |
---|---|---|
Taakveld 3.1 Economische ontwikkeling | 323 | 0 |
Budgetverschuiving salaris programmamanagers naar stadsprogramma's | ||
Binnen de stadsprogramma's is momenteel geen rekening gehouden met salariskosten van de programmaorganisatie. Deze salarisbudgetten zitten momenteel op taakveld 0.4.Overhead binnen Programma Bestuur, Participatie en Dienstverlening. Middels dit voorstel worden deze salarisbudgetten overgeheveld naar de juiste stadsprogramma's ter dekking van de programmakosten. Deze budgetverschuiving loopt over verschillende programma's heen. In dit programma geeft dat een verschil maar de totale wijziging is saldoneutraal. | 323 | |
Citymarketing en vrijetijdseconomie | ||
Samen met onze citymarketingorganisatie Vlaardingen Partners en partners in de stad en regio werken wij aan het versterken van ons imago via citymarketing en aan de ontwikkeling van toerisme en recreatie (vrijetijdseconomie). De Burgerpeiling heeft waardevolle inzichten opgeleverd over de vrijetijdsbesteding van de Vlaardingers. Dit gebruiken we in 2025 bij het verder vormgeven van beleid en projecten voor toerisme en recreatie in het Programma Vrijetijdseconomie. We werken aan het regionale project HoekseLijn om regiobewoners te gaan verleiden tot een uitstapje in de buurt met de metro. We ondersteunden de ontwikkeling van het project Waterpoort 2.0; de realisatie van een drijvend bezoekerscentrum in de Broekpolder en de ontwikkeling van de Blauwe route, een recreatieve blauwe verbinding tussen de Nieuwe Maas en Midden-Delfland. Met de reparatie van de watertaxisteiger is Vlaardingen via de Nieuwe Maas weer bereikbaar voor bezoekers. In 2025 continueren wij de maandelijkse onboardingsessies voor nieuwe medewerkers van de gemeente, waar zij uitleg krijgen over citymarketing en het stadsmerk. We verkennen de mogelijkheden voor citydressing (het aankleden van de stad) om de entreegebieden van de stad representatiever te maken en het stadsmerk ook zichtbaar en herkenbaar te maken. | ||
Taakveld 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | ||
Uitvoeringsprogramma bedrijventerreinen | ||
De beoogde oplevering van het uitvoeringsprogramma bedrijventerreinen is in Q3 van dit jaar. Momenteel worden de inhoud en de acties uit het programma getoetst bij de ondernemers / partners uit het bedrijfsleven zoals het IKV, de parkmanagers en het ondernemersfonds. Een onderdeel van het programma, zoals beschreven in de programmabegroting 2025, is het werken aan een de verduurzamingsopgave van de bedrijventerreinen. Samen met team Nieuwe Energie is een subsidie verworven om hier mee te starten. Naast de reeds verworven subsidie wordt er gewerkt aan andere subsidieaanvragen bij de MRDH om uitvoering te kunnen geven aan het programma. | ||
Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting | 0 | 84 |
Ramen gebruiksvergoedingen onderwijsgebouwen | ||
Met enkele schoolbesturen zijn in het verleden afspraken gemaakt over bijdragen aan investeringen die door de gemeente gedaan zijn in hun schoolgebouwen. Deze baten zijn nog niet opgenomen in de ramingen. Het voorstel is om deze ramingen structureel op te nemen aangezien dit langjarige afspraken betreft. | 84 | |
Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 1.862 | 1.859 |
Aframen avondschool | ||
De begrotingspost Avondschool betrof een voorziening voor laagdrempelige begeleiding van oud-leerlingen van de Ericaschool, op initiatief van de locatiedirecteur van deze school. Een paar jaar geleden is deze locatiedirecteur vertrokken én is deze voorziening ook beeindigd. Het budget kan structureel worden afgeraamd (zie ook de verschillenanalyse jaarrekening 2024; taakveld 43). | -41 | |
Nieuwe beschikking Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB) | ||
De budgetten voor 2025 en verder worden aangepast aan de nieuwe toekenningsbeschikking van het Rijk voor de SPUK Onderwijsachterstandenbeleid (OAB). In september 2024 ontving de gemeente de voorlopige toekenning voor de SPUK-OAB middelen. In de gemeentebegroting stond/staat een budget ter hoogte van circa €4,1 miljoen; en in de voorlopige toekenning van het Rijk ontvangt de gemeente een budget ter hoogte van circa €5,9 miljoen. Met deze mutatie worden de lasten als de baten conform beschikking worden geraamd. Ieder jaar verantwoordt de gemeente deze SPUK via een SISA-verantwoording. | 1.861 | 1.859 |
Bijstelling bijdragen gemeenschappelijke regelingen Sociaal Domein | ||
Zoals bekend is er sprake van forse structurele nadelen op de jeugdzorgbudgetten. In 2024 is hiervoor een fors nadeel opgenomen in de jaarrekening. Ook voor 2025 en verder heeft dit forse gevolgen. In de voorjaarsnota is hier rekening mee gehouden in het financieel meerjarenbeeld. Voor 2025 heeft Rogplus middels de eerste begrotingswijziging de begroting 2025 hier ook op bijgesteld. Middels dit voorstel vewerken we deze begrotingswijziging in de begroting 2025. De mutatie binnen dit programma betreft de deelnemersbijdrage vanuit Onderwijs aan Rogplus. Rogplus voert namelijk ook de backofficetaken uit voor het leerlingenvervoer. | 43 | |
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -59 | 0 |
Aframen structureel overschot kinderopvang | ||
Uit de jaarrekening 2024 bleek een overschot op de begrotingspost Kinderopvang Algemeen. Deze begrotingspost dient voor de uitvoering van onze wettelijke taak Toezicht Kinderopvang, met als belangrijkste kostenpost Deelnemersbijdrage GGD Toezicht Kinderopvang. Nadere analyse toonde aan dat een deel van het budget niet besteed wordt; en een deel binnen deze begrotingspost toereikend genoeg is. Het deel op de kostenplaats Ov Goederen en Diensten ter hoogte van circa € 60.000,- kan worden afgeraamd. | -67 | |
Plusproduct Toezicht WMO | ||
Gemeenten zijn verplicht het product WMO toezicht af te nemen bij de GGD of een andere partij. Wij hebben ervoor gekozen dit als plusproduct bij de GGD in te kopen. De GGD heeft ons geinformeerd dat de totale kosten voor het plusproduct WMO Toezicht voor het jaar 2025 75.895 bedragen. Voor 2026 komt het totaalbedrag, inclusief een indexatie van 5,2%, op 79.842. Deze bedragen hebben wij nog niet begroot. Ook voor de jaren 2027 en 2028 is hier in onze begroting geen budget voor opgenomen. Middels de 1e VGR worden deze budgetten structureel geraamd. Daarnaast worden de huidige budgetten op de 2 kostenplaatsen voor de GGD gemuteerd, om aansluiting te hebben met de begroting van de GGD | 9 |
Actualisatie investeringen
Terug naar navigatie - Actualisatie investeringenActualisatie investeringen |
---|
Binnen dit programma zijn de kredieten geactualiseerd. Dit heeft geleid tot een aantal aanpassingen die in deze voortgangsrapportage worden voorgesteld: |
Correctie 2e VGR 24 indexeringen en restantkredieten IHP - extra krediet € 4.295.000 |
Bij een aantal van de kredieten voor projecten uit het IHP onderwijs heeft de indexering over 2024 nog niet plaatsgevonden. Daarnaast zijn bij een aantal kredieten de openstaande kredietbedragen niet meegenomen naar 2024. Na een beoordeling van deze kredieten is geconcludeerd dat hierop bijstelling moet plaatsvinden om de betreffende onderwijshuisvestingsprojecten conform eerdere besluitvorming (IHP) uit te kunnen voeren. Het betreft de volgende kredieten: - Renovatie Palet Holy: € 864.089 - Renovatie en uitbreiding college Vos: € 1.853.000 - Fietsenstalling Albeda lentiz: € 141.071 - Renovatie en uitbreiding de Hoeksteen: € 377.000 - Renovatie en uitbreiding het Anker: € 692.411 - Groen van Prinsterer: € 367.525 Het totaal extra benodigd krediet bedraagt € 4.294.830 en vertegenwoordigt een kapitaallast van € 87.605 in 2026 oplopend naar € 140.445 in 2028. Hier komt vanaf 2029 € 31.159 bij aangezien de renovatie en uitbreiding van het Anker pas in 2029 wordt geactiveerd. |
Opnemen bouwdeel kinderopvang De Hoeksteen - krediet € 1.946.000 |
In het raadsvoorstel 2013827 (Investeringskrediet uitbreiding en renovatie bs de Hoeksteen) is aangegeven dat het bouwdeel voor de kinderopvang bij de eerste voortgangsrapportage 2025 wordt aangeraamd. Tegenover de kapitaallasten staan de huuropbrengsten zodat dit deel van de investering saldoneutraal kan worden aangeraamd. Bij het autoriseren van de kredieten is gebleken dat in een openstaande kredietbedrag voor De Hoeksteen - KOV in 2024 is gecorrigeerd. Dit bedrag is echter wel nodig voor realisatie van het in het IHP opgenomen project. Het bouwdeel kinderopvang wordt gerealiseerd op basis van voorfinanciering. Dit betekent dat tegenover de kapitaallasten inkomsten staan uit huuropbrengsten. Bij de beoordeling van het raadsvoorstel is door concern controller geconcludeerd dat een bijstelling moet plaatsvinden in de 1e VGR. Investeringsbedrag € 1.946.349,42 (start bouw Q1 2025- oplevering Q3 2026). De kapitaallasten en huuropbrengsten worden vanaf 2026 in de begroting opgenomen. |
Budgetverschuiving groen van Prinster van Sport naar Onderwijs - geen extra krediet |
De ontwikkelingen rondom het project Groen van Prinstererlyceum hebben in 2024 onder andere geleid tot een andere benadering van het project en een herziening van de projectstructuur. Om dit vraagstuk integraal te kunnen benaderen is het project gewijzigd in een gebiedsontwikkeling. Er is nadrukkelijk gezocht naar meer samenwerking en een integrale benadering van het vraagstuk, zodat ook de directe omgeving van het Groen van Prinstererlyceum een kwaliteitsimpuls krijgt en zo meer draagvlak voor de plannen wordt gecreëerd. In de begroting van 2024 heeft hiervoor een verhoging plaatsgevonden op het totaalproject gebiedsontwikkeling Groen van Prinstererlyceum, bestaande uit zowel onderwijs als sport. Echter is de verhoging vervolgens volledig op het MIP van de sporthal geboekt, waardoor een overschot bij sport en een tekort bij onderwijs is ontstaan. Voor de volledigheid; de stichtingskostenraming van de sporthal sluit op circa €16.2 miljoen, derhalve heeft deze correctie van €18.2 miljoen naar €16.2 miljoen geen negatief effect op de realisatie hiervan. Het betreft slechts een correctie van een verkeerde boeking. |
Actualisatie reserves en voorzieningen
Terug naar navigatie - Actualisatie reserves en voorzieningenActualisatie heeft niet geleid tot wijzigingen in de reserves en voorzieningen.
Actualisatie verbonden partijen
Terug naar navigatie - Actualisatie verbonden partijenBinnen dit programma zijn geen verbonden partijen.