5. Wonen

Financieel overzicht afwijkingen op de programma’s

Terug naar navigatie - Financieel overzicht afwijkingen op de programma’s
5. Wonen
Taakveld Lasten Baten Saldo Mutatie 1e Prognose
Bedragen (x € 1.000) VGR 2025 2025
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 2.205 2.205 0 0 0
8.1 Wet basisregistratie Ondergrond 4.306 766 -3.540 -199 -3.739
8.2 Grondexpl.(niet-bedrijventerreinen) 12.870 13.525 655 0 655
8.3 Wonen en bouwen 1.351 3.887 2.536 -1.738 798
0.10 Mutaties reserves 7.784 300 -7.484 0 -7.484
Totaal 28.516 20.683 -7.833 -1.937 -9.770

Toelichting afwijkingen op de Taakvelden

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen op de Taakvelden
Toelichting afwijkingen op de taakvelden programma Wonen Lasten Baten
Taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening 199 0
Budgetverschuiving salaris programmamanagers naar stadsprogramma's
Binnen de stadsprogramma's is momenteel geen rekening gehouden met salariskosten van de programmaorganisatie. Deze salarisbudgetten zitten momenteel op taakveld 0.4.Overhead binnen Programma Bestuur, Participatie en Dienstverlening. Middels dit voorstel worden deze salarisbudgetten overgeheveld naar de juiste stadsprogramma's ter dekking van de programmakosten. Deze budgetverschuiving loopt over verschillende programma's heen. In dit programma geeft dat een verschil maar de totale wijziging is saldoneutraal. 199
Taakveld 8.3 Wonen en bouwen 1.441 -298
Beleidsactiviteiten wonen
Het structurele budget binnen Volkshuisvesting is niet meer toereikend en dient te worden verhoogd. Hieruit worden de kosten voor het regionale overleg, onderzoeken en ondersteuning voor complexe vraagstukken betaald. De regiokosten zijn de afgelopen jaren gestegen maar dit budget is niet meegegroeit waardoor er ook geen ruimte is voor het inschakelen van extern advies voor complexe vraagstukken. 50
Begroting Erfpacht
Bij het opstellen van de erfpachtbegroting zijn er onderdelen abusievelijk geïndexeerd waar dat niet moest. Daarnaast is er een opbrengst abusievelijk meegenomen wat geen voordeel is voor het begrotingsresultaat omdat deze op de balans wordt verwerkt. Dit leidt tot een totaal nadeel in 2025 van € 430.800 oplopend naar € 691.000 in 2028. Ook de rente van de erfpachtgronden is gecorrigeerd. Deze rentemutatie is per saldo neutraal maar leidt wel tot een fors nadeel op programma 5 en een dito voordeel op programma 10. 1.456 -298
Ontwikkeling woningvoorraad
In de woonvisie ‘Samen bouwen aan Vlaardingen 2021-2030’ is de ambitie gesteld om te groeien naar een woningvoorraad van minimaal 39.000 woningen in 2030. Begin 2021 telde de woningvoorraad in Vlaardingen 35.551 woningen, dit betekende een uitbreidingsopgave van zo’n 3.500 woningen. Inmiddels staat de teller op 37.117 woningen (CBS, eindstand 2024) waarmee de voorraad met 1.566 woningen is toegenomen. Onderdeel hiervan zijn onder andere de flexwoningen op District U en de tijdelijke opvanglocatie Mrija. Deze woningen voorzien in een acute woning- en opvangbehoefte, maar maken geen onderdeel uit van de permanente woningvoorraad. Dit betekent dat de voorraad nog met zo’n 2.600 woningen moet toenemen. De actuele stand van het woningbouwprogramma (zie bijlage 1 bevat ruim voldoende woningbouwplannen om dit te bereiken. De uitdaging om te voorzien in de woningbouwopgave zit daarom met name in het tot uitvoering brengen van de plannen die er liggen.
Rente FVA - Svn startersleningen
De storting aan het SvN in het kader van het stimuleringsfonds en de startersleningen staan op de balans onder de 'Financiële Vaste Activa (FVA)'. In onze begroting is rekening gehouden met rente die hierover betaald dient te worden, echter verbiedt de notitie Rente 2023 van de BBV om rente toe te rekenen aan vaste activa die verband houdt met aan derden verstrekte leningen. Deze wijziging loopt over verschillende programma's heen. In dit programma geeft dat een verschil maar de totale wijziging is saldoneutraal. -65