| 1. Bestuur, Dienstverlening en Participatie | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| Taakveld | Lasten | Baten | Saldo | Mutatie 2e | Prognose |
| Bedragen (x € 1.000) | VGR 2025 | 2025 | |||
| 0.1 Bestuur | 4.516 | 5 | -4.511 | 328 | -4.183 |
| 0.2 Burgerzaken | 3.304 | 862 | -2.442 | 235 | -2.207 |
| 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 702 | -702 | 277 | -425 | |
| 0.4 Overhead | 35.803 | 33 | -35.770 | -4.230 | -40.000 |
| 0.5 Treasury | 13 | 13 | 13 | ||
| 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 2.625 | -2.625 | -2.625 | ||
| 0.10 Mutaties reserves | 729 | 729 | -53 | 677 | |
| Totaal | 46.950 | 1.642 | -45.308 | -3.443 | -48.751 |
1. Bestuur, dienstverlening en participatie
Toelichting afwijkingen op de Taakvelden
Terug naar navigatie - 1. Bestuur, dienstverlening en participatie - Toelichting afwijkingen op de Taakvelden| Toelichting afwijkingen op de taakvelden programma Bestuur, dienstverlening en participatie | Lasten | Baten |
|---|---|---|
| Taakveld 0.1 Bestuur | -306 | 68 |
| Wethouderspensioenen | ||
| De jaarlijkse storting in deze voorziening wordt mede bepaald door de 25-jaarsrente en de kans dat de wethouder ook daadwerkelijk zijn/haar pensioen haalt. Als de rente extreem laag is en de mensen gemiddeld steeds ouder worden (de gemiddelde levensverwachting stijgt), zul je meer middelen in kas moeten hebben. De levensverwachting en rekenrente kunnen wij niet beïnvloeden. Via de pensioenuitvoerder hebben wij een (voorlopige) prognoseberekening ontvangen op basis van het meest recente rentepercentage. De rekenrente is ten opzichte van vorig jaar licht gestegen. Dat heeft impact op de pensioenen die nu en in de toekomst moeten worden uitgekeerd; de verwachte pensioenverplichtingen dalen. Daarnaast is begin van dit jaar een oud-wethouder overleden wat betekent dat een deel van zijn reserve die de pensioenuitvoerder in kas dient te houden kan vrijvallen. Voor het lopende jaar betekent dit dat naar verwachting een deel van de voorziening kan vrijvallen, te weten € 68.000. Primair is echter een storting van € 300.000 geraamd. Dat betekent in zijn totaliteit een incidenteel voordeel van € 368.000. Omdat zowel de rentestand als de levensverwachting niet is te voorspellen, blijft er een grote mate van onzekerheid over de omvang van de jaarlijkse mutatie op de voorziening. | -300 | 68 |
| Bijdrage Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU) | ||
| Op basis van de bijdrage per inwoner zit er een verschil tussen hetgeen in onze begroting staat en wij dienen te betalen aan de VNG i.h.k.v. GGU-bijdrage. Het gaat om € 56.000 | 56 | |
| Overige budgetmutaties | ||
| Kleine wijzigingen onder de € 50.000 worden conform financiële verordening niet toegelicht. | -15 | |
| Overige budgetmutaties | ||
| Kleine wijzigingen onder de € 50.000 worden conform financiële verordening niet toegelicht. | -46 | |
| Taakveld 0.2 Burgerzaken | 465 | 700 |
| Reisdocumenten | ||
| De inkomsten van de reisdocumenten zijn hoger dan geraamd in verband met de 'paspoortpiek' als gevolg van de verlenging van de geldigheidsduur van deze documenten van 5 naar 10 jaar. Hierdoor ontstaat er een piek in deze cyclus. Verwachting is dat er € 700.000 meer aan leges reisdocumenten binnenkomt dan begroot. Daarnaast betekent dit ook dat er meer rijksleges afgedragen dienen te worden. Hierbij is de verwachting dat we € 410.000 meer afdragen dan geraamd. Per saldo een voordeel op het begrotingsresultaat van € 290.000. In verband met voorzichtheid stellen we voor dit voordeel enkel voor 2025 mee te nemen. | 410 | 700 |
| Septembercirculaire 2025 Gemeentefonds - Tweede Kamer verkiezingen | ||
| In de septembercirculaire zijn middelen opgenomen voor de Tweede Kamer verkiezingen | 55 | |
| Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | -277 | 0 |
| Herverdeling budget gemeentelijke vastgoedobjecten | ||
| Met deze wijziging verdelen we het budget voor de OZB aanslagen van de gemeentelijke panden over de verschillende taakvelden waar die panden betrekking op hebben. Per saldo is de wijziging neutraal | -277 | |
| Taakveld 0.4 Overhead | 4.901 | 625 |
| Personeelskosten en stelpost overschot overhead | ||
| Om de ambities voor de stad waar te maken, is het noodzakelijk om de ambtelijke organisatie te matchen aan de ambities. Dit betekent dat we, waar nodig, externen moeten inhuren bij moeilijk vervulbare vacatures of waar specifieke expertise noodzakelijk is. Daardoor verwachten we op onze totale personeelsbudgetten een tekort van € 3 miljoen. De overschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door een krappe arbeidsmarkt. Als gemeente hebben we moeite om een deel van onze vacatures ingevuld te krijgen, waardoor het inhuren van externen noodzakelijk is om voortgang te blijven boeken op de verschillende ambities. Daarnaast is onze bedrijfsvoering op punten nog niet voldoende meegegroeid met de ontwikkeling van een beheerorganisatie naar een ontwikkelorganisatie. Ook hiervoor zetten we externen in. Vorig jaar zagen we eenzelfde trend. Om meer grip te hebben op de kosten van extern personeel zijn we een capaciteitendesk aan het inrichten. Deze desk moet aanbod en vraag van vast- en extern personeel beter bij elkaar brengen. Daarnaast verwachten we dat de capaciteitendesk een bijdrage levert om de uurtarieven aan externen te verlagen. | 2.599 | 433 |
| Budget uitrol Microsoft 365 | ||
| In mei 2025 is gestart met de organisatiebrede uitrol van MS Teams en het ontwerp van een nieuw gemeentelijk intranet (ter vervanging van Alfresco). Ongeveer de helft van de organisatieteams werkt momenteel in MS Teams. De begeleiding, training en nazorg van individuele teams en medewerkers vergt veel inzet van het transitieteam (project Uitrol M365). Om die reden is de inzet van trainers en floorwalkers bij de overgang naar MS Teams in juli 2025 verhoogd tot het eind van dit begrotingsjaar. Met deze 2e VGR vragen we aanvullend budget aan voor dit project: Incidentele uitgaven 2025 (totaal € 100.000,-): Inhuur derden € 80.000,- (training) Inhuur derden € 20.000,- (floorwalker) | 100 | |
| ERPx | ||
| De gemeente Vlaardingen bereidt zich voor op de ingebruikname van het nieuwe financiële systeem ERPx per 1 januari 2026. Dit systeem vervangt meerdere verouderde applicaties, waaronder Coda, dat ‘end of life’ is. Met ERPx brengen we onze informatievoorziening naar een professioneler niveau en zetten we een belangrijke stap richting meer grip en controle op onze financiën, zoals ook is afgesproken met uw raad op basis van de accountantscontrole. In 2023 is de aanbesteding afgerond en heeft de raad een krediet van €1,8 miljoen beschikbaar gesteld voor aanschaf en implementatie. In 2024 is door de accountant vastgesteld dat de kosten voor implementatie niet geactiveerd konden worden, omdat ERPx in abonnementsvorm wordt afgenomen. Daardoor zijn de kosten direct ten laste van de exploitatie gekomen. In 2025 wordt 1,2 miljoen aan kosten gemaakt. Deze incidentele kosten bestaan uit: datamigratie, koppelingen, inzet extern personeel en overige implementatiekosten. De inhuur van externe specialisten voor dit project is noodzakelijk gebleken, omdat een groot deel van de werkzaamheden niet door de eigen organisatie uitgevoerd kon worden als gevolg van beperkte capaciteit in verband met andere prioriteiten, uitval van medewerkers en onvoldoende ruimte naast het reguliere werk. Ook in 2026 is inzet van externe expertise noodzakelijk om de overgang naar ERPx zorgvuldig en beheerst te laten verlopen. De externe ondersteuning richt zich, naast de begeleiding van de livegang, op kennisoverdracht aan de organisatie en tijdelijke ondersteuning bij het werken in twee financiële systemen (Coda voor de jaarrekening 2025 en ERPx voor het nieuwe boekjaar 2026). Daarnaast is aanvullende capaciteit nodig om gebruikers te ondersteunen bij de ingebruikname en om het systeem na livegang verder te stabiliseren en te optimaliseren. Dit achten wij noodzakelijk omdat een nieuw systeem pas echt meerwaarde heeft als medewerkers in de praktijk het systeem op de juiste manier gaan gebruiken. Dan pas wordt een systeem een stevige basis waarop we kunnen leunen om betere beslissingen te nemen, processen te verbeteren en daarmee efficiënter te werken. De benodigde middelen voor de nazorgfase worden geraamd op circa € 500.000. Aangezien de exacte kosten op dit moment nog niet volledig zijn te bepalen, zullen wij u, indien daartoe aanleiding is, bij de 1e VGR 2026 nader informeren. Het is niet mogelijk om de overgang naar ERPx uit te stellen. Uitstel zou betekenen dat de livegang pas na het volgende boekjaar kan plaatsvinden, wat niet alleen vertraging van een jaar betekent, maar ook hogere kosten met zich meebrengt. Bovendien is het belangrijk dat de gemeente in 2026 daadwerkelijk werkt met een systeem waardoor we kunnen voldoen aan de eisen van de accountant en dat betere sturing, grip en transparantie biedt op onze financiële huishouding. De gevraagde aanvullende middelen zijn dus essentieel om ERPx succesvol af te ronden en daarmee een belangrijke stap te zetten in het structureel versterken van onze financiële functie. | 1.060 | |
| Voorziening Regeling Vervroegde Uittreding (RVU) | ||
| Wegens wet- en regelgeving zijn wij als gemeente verplicht om de RVU-regeling aan te bieden waardoor medewerkers eerder kunnen stoppen voor hun pensioen maar wel doorbetaald krijgen. Tijdens de accountantscontrole 2024 is er op last van de account een voorziening hiervoor ingesteld en is hierin € 539.000 gestort. Op basis van een actualisatie en inventarisatie van medewerkers die hier van gebruik (gaan) maken is er € 347.000 nodig. Dit betekent een vrijval van € 192.000 welke ten gunste komt van het begrotingssaldo. Wel is het mogelijk dat in de toekomst medewerkers zich aanmelden voor deze regeling en de voorziening dus niet toereikend is. Momenteel wordt er ook nog onderzocht wat de effecten voor deze regeling zijn als gevolg van de nieuwe CAO. | 192 | |
| Overige budgetmutaties | ||
| Kleine wijzigingen onder de € 50.000 worden conform financiële verordening niet toegelicht. | 32 | |
| Zaakgericht werken | ||
| Doelstelling van het zaakgericht werken is om alle processen vanuit het verouderde systeem Verseon ingericht te hebben in het nieuwe Zaaksysteem zodat Verseon uitgefaseerd kan worden. Dit is 2025 gereed. Om deze doelstelling te behalen vraagt dit om meer en specifieke expertise in de vorm van externe inzet, voornamelijk vanwege de complexiteit van de laatste processen. Deze extra inzet bedraagt naar verwachting € 350.000. | 350 | |
| Voorziening verlofsparen | ||
| Naar aanleiding van de jaarrekeningcontrole heeft de accountant geoordeeld dat de voorziening verlofsparen € 1.237.000 miljoen te laag is. De belangrijkste reden hiervoor is dat niet alleen rekening dient te worden gehouden met het verlof wat is gespaard binnen de verlofspaarregeling maar ook met andere verlofcomponenten zoals gekocht IKB verlof en compensatieverlof aangezien deze verlofsoorten direct of indirect kunnen worden omgezet in spaarverlof. Daarnaast dient de gemeente in de voorziening verlofsparen ook rekening te houden met de werkgeverslasten. Met dit voorstel nemen we deze componenten alsnog mee in onze voorziening. Voor 2025 is de benodigde dotatie voor het verlofsparen berekend op € 104.000,-. Samen maakt dat de begrote dotatie voor 2025 € 1.341.000,-. Bij de jaarrekening zal op basis van het dan geregistreerde verlof een definitieve berekening gemaakt worden. | 1.341 | |
| Herverdeling budget gemeentelijke vastgoedobjecten | ||
| Zie programma Bestuur, dienstverlening en participatie, taakveld 0.3 Herverdeling budget gemeentelijke vastgoedobjecten voor de toelichting. | -117 | |
| Onderuitputting kapitaallasten | ||
| Zie programma Financiën, taakveld 0.8 Onderuitputting kapitaallasten voor de toelichting. | -464 |
Actualisatie investeringen
Terug naar navigatie - 1. Bestuur, dienstverlening en participatie - Actualisatie investeringenActualisatie heeft geleid tot de volgende aanvullende kredieten.
| Actualisatie investeringen |
|---|
| Binnen dit programma wordt een aanvullende investering voorgesteld. |
| Krediet Audiovisuele middelen - Krediet 272.000 |
| Bij de 2e Voortgangsrapportage 2024 is een deel van het krediet voor de audiovisuele middelen afgeraamd. Deze middelen zijn echter nodig voor de investeringen voor dit jaar. Voorgesteld wordt daarom om het gedeelte ad € 272.000 in 2025 en € 55.000 in 2026 te herstellen en toe te voegen aan het krediet Audiovisuele Middelen. De rentelasten zullen ongeveer € 2.000 per jaar bedragen. |
In onderstaande tabel zijn alle lopende investeringen opgenomen waar naar aanleiding van de actualisatie iets gewijzigd is ten opzichte van de laatste besluitvorming. Naast de hierboven genoemde bijstelling zijn er ook budgetneutrale verschuivingen geweest (zie kolom 'verschuiving'). Deze verschuivingen betreffen enerzijds verschuivingen naar 2026 en (in incidentele gevallen) verder. Anderzijds betreffen de verschuivingen administratieve verschuivingen in bulkkredieten. Bulkkredieten zijn kredieten waarbij de onderverdeling naar specifieke projecten later plaats vindt.
Zo zijn er in de voorjaarsnota 2023 extra kredieten voor de verduurzaming van gemeentelijke gebouwen beschikbaar gesteld. Met deze administratieve wijziging wordt een gedeelte van dit algemene budget toegekend aan de verduurzaming van een specifiek pand.
In bijlage I is een totaaloverzicht van de lopende kredieten per programma opgenomen.
| Krediet | Omschrijving | Stand kredieten voor 2e VGR | Voorstellen 2e VGR | Verschuiving | Stand 2e VGR 2025 |
|---|---|---|---|---|---|
| A070500 | Audiovisuele middelen | 5 | 272 | 277 | |
| A080060 | Renovatie Markt 11 | 2.080 | -1.336 | 744 | |
| A080350 | Bouwk.Wrzh.En.besparingsinv.Markt11 | 180 | -90 | 90 | |
| A080390 | Energiebesparing vastgoedport.(bouwk | 1.584 | -500 | 1.084 | |
| A080430 | Energiebesparing vastgoedport.(insta | 1.860 | -500 | 1.360 | |
| A080910 | ICT Vlaardingen 2023 (verv.invest.) | 595 | -190 | 405 | |
| A082102 | VDZ Burg. HeusdenLaan (DGB) | 1.079 | 1.000 | 2.079 | |
| Totalen | 7.383 | 272 | -1.616 | 6.039 |
Actualisatie reserves en voorzieningen
Terug naar navigatie - 1. Bestuur, dienstverlening en participatie - Actualisatie reserves en voorzieningen| Actualisatie reserves en voorzieningen programma Bestuur, dienstverlening en participatie | Lasten | Baten |
|---|---|---|
| Taakveld 0.10 Mutaties reserves | 63 | 11 |
| Wegwerken raming ontrekkingen afgevoerde reserves | ||
| Bij de 2e Voortgangsrapportage 2024 is de reserve frictiekosten afgevoerd. De jaarlijkse ontrekking is echter niet afgeraamd. Per saldo een nadeel van € 68.000 op het begrotingssaldo. Daarnaast is een storting in de reserve Verduurzaming Vastgoed abusievelijk als negatieve ontrekking geraamd. Dit wordt op deze manier hersteld. | 63 | 11 |
Actualisatie verbonden partijen
Terug naar navigatie - 1. Bestuur, dienstverlening en participatie - Actualisatie verbonden partijenOmschrijving (toelichting)
Actualisatie heeft niet geleid tot wijzigingen in de verbonden partijen.
Bijzonderheden
Terug naar navigatie - 1. Bestuur, dienstverlening en participatie - BijzonderhedenOmschrijving (toelichting)
Binnen dit programma zijn verder geen bijzonderheden te melden.