| 7. Sociaal domein | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| Taakveld | Lasten | Baten | Saldo | Mutatie 2e | Prognose |
| Bedragen (x € 1.000) | VGR 2025 | 2025 | |||
| 1.2 Openbare orde en veiligheid | 10 | 10 | 0 | ||
| 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 20.866 | 18.769 | -2.097 | -121 | -2.217 |
| 6.2 Wijkteams | 16.745 | 51 | -16.694 | 1.505 | -15.189 |
| 6.3 Inkomensregelingen | 49.779 | 53.335 | 3.556 | -4.499 | -943 |
| 6.4 Begeleide participatie | 6.907 | -6.907 | -1.737 | -8.644 | |
| 6.5 Arbeidsparticipatie | 26.712 | -1.136 | -27.847 | 6.889 | -20.958 |
| 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 4.964 | -4.964 | 79 | -4.885 | |
| 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 19.272 | -19.272 | 429 | -18.843 | |
| 6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal | 20.203 | -20.203 | -7 | -20.210 | |
| 6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal | 12.683 | -12.683 | -500 | -13.183 | |
| 6.791 PGB Wmo | 606 | -606 | -606 | ||
| 6.792 PGB Jeugd | 317 | -317 | -317 | ||
| 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 29.555 | 96 | -29.459 | -1.203 | -30.662 |
| 6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 3.859 | -3.859 | -590 | -4.449 | |
| 6.91 Coördinatie en beleid Wmo | 1.839 | -1.839 | -1.839 | ||
| 6.92 Coördinatie en beleid Jeugd | 3.401 | -3.401 | -69 | -3.471 | |
| 7.1 Volksgezondheid | 1.048 | -1.048 | -1.048 | ||
| 0.10 Mutaties reserves | 4.500 | 10.773 | 6.273 | 40 | 6.313 |
| Totaal | 223.265 | 81.899 | -141.366 | 215 | -141.152 |
7. Sociaal Domein
Toelichting afwijkingen op de Taakvelden
Terug naar navigatie - 7. Sociaal Domein - Toelichting afwijkingen op de Taakvelden| Toelichting afwijkingen op de taakvelden programma Sociaal domein | Lasten | Baten |
|---|---|---|
| Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 3.190 | 3.069 |
| Overige budgetmutaties | ||
| Kleine wijzigingen onder de € 50.000 worden conform financiële verordening niet toegelicht. | 44 | |
| SPUK Preventie met Gezag (PmG) | ||
| Preventie met gezag is een programma vanuit het Rijk voor NPLV-gebieden die zich richt op het vroegsignaleren van problemen en het voorkomen dat jongeren doorgroeien in een criminele carrière. Ook in de Westwijk zetten we dit programma in. Door middel van domeinoverstijgende en wijkgerichte samenwerking kunnen we met elkaar de criminele voedingsbodem in deze wijk, waar de leefbaarheid en veiligheid lager is dan in andere wijken van Vlaardingen, wegnemen. We willen inwoners, meer specifiek jongeren, een alternatief toekomstperspectief bieden, anders dan het ‘aantrekkelijke’ criminele pad. De focus van deze aanpak ligt op kinderen, jongeren, jongvolwassenen van de Westwijk en hun omgeving, óók in de digitale wereld. We bekostigen onze PmG-aanpak via de SPUK PmG, die we van het Rijk ontvangen. Deze baten, evenals de lasten die horen bij onze inzet, zijn echter nog niet in onze begroting opgenomen. Met dit voorstel wordt de begroting geactualiseerd. Per saldo is dit een neutrale wijziging, doordat de baten en de lasten gelijk zijn. | 969 | 969 |
| RegioDeal | ||
| In de begroting is er nog geen budget begroot voor een dekking van de aanloopkosten (eigen bijdrage gemeente). Het benodigd budget van 60.000 als dekking (structureel) wordt in deze voortgangsrapportage meegenomen. | 60 | |
| Overige budgetmutaties | ||
| Kleine wijzigingen onder de € 50.000 worden conform financiële verordening niet toegelicht. | 15 | |
| Onderuitputting kapitaallasten | ||
| Zie programma Financiën, taakveld 0.8 Onderuitputting kapitaallasten voor de toelichting. | -50 | |
| Onderuitputting kapitaallasten | ||
| Zie programma Financiën, taakveld 0.8 Onderuitputting kapitaallasten voor de toelichting. | 0 | |
| SPUK Kansrijke Wijk | ||
| De SPUK Kansrijke Wijk is toegekend voor de periode 2023–2025. De beschikbare middelen zijn verdeeld over verschillende pijlers, oftewel thema’s, zoals armoede en schulden, weerbaarheid, re-integratie naar werk, school en omgeving en de ontwikkeling van het jonge kind. Voor elk van deze thema’s is in de financiële administratie een aparte kostenplaats ingericht, zodat we de bestedingen en eventuele onderbestedingen kunnen volgen. Middelen die binnen de looptijd van 2023–2025 niet volledig worden benut, kunnen worden doorgeschoven naar een volgend jaar binnen dezelfde periode. Als er na 2025 toch nog budget overblijft, kan de gemeente bij het ministerie een gemotiveerd verzoek indienen om dit alsnog in 2026 te mogen inzetten. Op deze manier blijft er voldoende flexibiliteit om middelen doelgericht in te zetten en wordt voorkomen dat budget onnodig verloren gaat. | 2.100 | 2.100 |
| Septembercirculaire 2025 Gemeentefonds - Spreidingswet | ||
| In de septembercirculaire is € 51.000 extra budget opgenomen voor de uitvoering van de spreidingswet | 51 | |
| Taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | -1.505 | 0 |
| Effecten 2e Begrotingswijziging ROGplus 2025 en 1e Begrotingswijziging 2026 | ||
| Normaal gesproken hebben begrotingswijzigingen van Rogplus alleen betrekking op het lopende begrotingsjaar (nu 2025). Naar aanleiding van uitspraken van de toezichthouder (Provincie Zuid-Holland) wordt voorgesteld om de voor Jeugdhulp begrote budgetten niet alleen voor 2025, maar ook voor 2026 te wijzigen. De 2e ontwerpbegrotingswijziging 2025 van Rogplus heeft als gevolg dat de begroting 2025 Rogplus wordt opgehoogd. Voor Vlaardingen betekent dit een extra inleg van €1.482.698 in 2025. Deze tweede begrotingswijziging 2025 heeft in de begroting van Rogplus betrekking op het begrotingsonderdeel Wmo-vervoer binnen het programma Wmo en het begrotingsonderdeel Jeugdhulpopdracht. | 272 | |
| Bijstelling centrummiddelen BW, MO en VO | ||
| Zie programma Sociaal domein, taakveld 6.81 Bijstelling centrummiddelen BW, MO en VO voor de toelichting. | -1.788 | |
| Overige budgetmutaties | ||
| Kleine wijzigingen onder de € 50.000 worden conform financiële verordening niet toegelicht. | 11 | |
| Taakveld 6.3 Inkomensregelingen | 3.288 | -1.211 |
| Rotterdampas Uitgaven | ||
| Voor 2025 is een bedrag van €127.833 beschikbaar gesteld. Tot en met 15 september is echter reeds €161.860,23 besteed, waarmee het budget met €34.027 is overschreden (127%). Bij doortrekking van deze trend tot en met 31 december verwachten wij uit te komen op circa €194.340. Dat betekent een meeruitgave van ongeveer €66.500 ten opzichte van de oorspronkelijke begroting. Deze overschrijding laat zien dat de regeling breed wordt benut en dat inwoners de weg goed weten te vinden naar de ondersteuning. Daarmee bereiken we meer inwoners dan vooraf ingeschat. | 67 | |
| Eerste en tweede begrotingswijziging Stroomopwaarts (SOW) | ||
| Middels de eerste en tweede begrotingswijziging heeft Stroomopwaarts (SOW) de begroting 2025 bijgesteld. Daarnaast is ook de definitieve BUIG beschikking over 2025 vanuit het Rijk beschikbaar gekomen. Samen geeft dit een voordeel voor 2025 ten opzichte van de primaire begroting van € 719.587. Dit voordeel wordt onder meer veroorzaakt door een doorgevoerde bezuiniging van Stroomopwaarts. De mutatie betreft alleen het begrotingsjaar 2025. De effecten van de bezuinigingen zijn door Stroomopwaarts voor 2026 en verder al opgenomen in de begroting 2026 van Stroomopwaarts en ook in onze eigen begroting 2026. De mutatie van de BUIG uitkering heeft geen effect op de begrotingsjaren 2026 en verder. | 3.221 | -1.211 |
| Taakveld 6.4 Begeleide participatie | 1.737 | 0 |
| Tweede begrotingswijziging heeft Stroomopwaarts (SOW) | ||
| Zie programma Sociaal domein, taakveld 6.3 Tweede begrotingswijziging heeft Stroomopwaarts (SOW) voor de toelichting. | 1.737 | |
| Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie | 74 | 74 |
| Aanramen budget SPUK Informatiepunt digitale Overheid | ||
| De gemeente Vlaardingen ontvangt elk jaar en specifieke uitkering (SPUK). Die specifieke uitkering € 58K is bedoeld voor een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). Een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) biedt laagdrempelig, gratis en voor iedereen toegankelijke ondersteuning bij vragen over het gebruik van de digitale overheid. | 74 | 74 |
| Taakveld 6.6 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) | -4.812 | 2.156 |
| Effecten 2e Begrotingswijziging ROGplus 2025 en 1e Begrotingswijziging 2026 | ||
| Zie programma Sociaal domein, taakveld 6.2 Effecten 2e Begrotingswijziging ROGplus 2025 voor de toelichting. | -79 | |
| Tweede begrotingswijziging heeft Stroomopwaarts (SOW) | ||
| Zie programma Sociaal domein, taakveld 6.3 Tweede begrotingswijziging heeft Stroomopwaarts (SOW) voor de toelichting. | -4.734 | 2.156 |
| Taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | -429 | 0 |
| Definitieve eindafrekening Rogplus 2024 | ||
| In de jaarrekening 2024 hebben we voor de verschillende programma's van Rogplus NTO's en NTB's opgenomen n.a.v. de voorlopige eindcijfers van Rogplus.Pas na afronding van onze jaarrekening 2024 waren de definitieve cijfers van Rogplus bekend. De definitieve eindafrekening valt lager uit dan de opgenomen verplichting. Dit veroorzaakt een voordeel in 2025. | -220 | |
| Platform Verbinding in de Stad | ||
| Zie programma Sociaal domein, taakveld 6.1 Platform Verbinding in de Stad voor de toelichting. | -44 | |
| Budgetoverheveling: Zorgzaam Vlaardingen | ||
| In het Uitvoeringsplan Zorgzaam Vlaardingen dat in 2022 is vastgeteld, is jaarlijks een budget van € 400.000,- opgenomen voor dit stadsprogramma. Daarbovenop is in het uitvoeringsplan voor 2024 incidenteel € 400.000,- extra opgenomen. Om de initiatieven die hiermee kunnen worden opgestart, meer te kunnen bestendigen, zijn deze middelen verdeeld over de jaren 2024, 2025 en 2026. Om dat mogelijk te maken is bij de Jaarrekening 2023 en bij de Jaarrekening 2024 steeds het resterende budget overgeheveld naar het daaropvolgende jaar. Datzelfde moeten we nu bij de Jaarrekening 2025 wederom doen, om ook de geplande inzet in 2026 te kunnen bekostigen. Om de geplande inzet in 2026 kunnen bekostigen, wordt voorgesteld € 165.000,- over te hevelen. | -165 | |
| Taakveld 6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal | 7 | 0 |
| Effecten 2e Begrotingswijziging ROGplus 2025 en 1e Begrotingswijziging 2026 | ||
| Zie programma Sociaal domein, taakveld 6.2 Effecten 2e Begrotingswijziging ROGplus 2025 voor de toelichting. | 706 | |
| POH Jeugd en Jeugdhulpvervoer | ||
| In de begroting is budget geraamd voor Jeughulpvervoer en POH-Jeugd. Deze budgetten zijn reeds opgenomen in het budget voor Mevis en dus opgenomen in de begroting GR Rogplus. De budgetten kunnen daarom afgeraamd worden. | -698 | |
| Taakveld 6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal | 500 | 0 |
| Effecten 2e Begrotingswijziging ROGplus 2025 en 1e Begrotingswijziging 2026 | ||
| Zie programma Sociaal domein, taakveld 6.2 Effecten 2e Begrotingswijziging ROGplus 2025 voor de toelichting. | 500 | |
| Taakveld 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 1.108 | -96 |
| Effecten 2e Begrotingswijziging ROGplus 2025 en 1e Begrotingswijziging 2026 | ||
| Zie programma Sociaal domein, taakveld 6.2 Effecten 2e Begrotingswijziging ROGplus 2025 voor de toelichting. | 14 | |
| Bijstelling centrummiddelen BW, MO en VO | ||
| Dit betreft een positieve correctie die te maken heeft met de onttrekking uit de reserve centrummiddelen uit de eerste voortgangsrapportage 2025. Deze onttrekking aan de reserve was bedoeld als een bijdrage aan het begrotingssaldo maar is ten onrechte betrokken in de periodieke herijking van de budgetten van de centrummiddelen waarbij de lasten telkens in overeenstemming worden gebracht met de baten. Hierdoor zijn de lasten centrummiddelen te hoog geraamd en wordt dit in deze voortgangsrapportage hersteld. | 821 | -96 |
| Verbouwing Hofsingel 84 | ||
| Het pand aan de Hofsingel 84 wordt verbouwd om het te laten voldoen aan de vereisten voor geschikt winteropvang. De kosten voor verbouwing en de advieskosten bedragen € 204.581,- en worden gedekt vanuit de egalisatiereserve beschermd wonen. De kosten voor de inrichting worden gefinancierd door het Fonds Schiedam Vlaardingen. Dit fonds geeft alleen subsidie aan stichtingen en verenigingen, niet aan gemeenten. Stoed vraagt deze subsidie rechtstreeks bij het Fonds SV aan. | 205 | |
| Septembercirculaire 2025 Gemeentefonds - Spreidingswet | ||
| In de septembercirculaire zijn hogere budgetten opgenomen voor de centrummiddelen (maatschappeijle opvang, vrouwenopvang en beschermd wonen). Dit betreft volumeindexatie en verhoging van het macrobudget | 68 | |
| Taakveld 6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 590 | 0 |
| Definitieve 1e begrotingswijziging GRJR | ||
| Bij de eerste voortgangsrapportage is de ontwerpbegrotngswijziging van de GRJR meegenomen. Nu is de 1e begrotingswijziging definitef vastgesteld en wijkt af van de ontwerpbegrotingswijziging. De effecten worden in deze voortgangsrapportage meegenomen. In de definitieve begrotingswijziging 2025 zijn ten opzichte van de ontwerpversie enkele nieuwe ontwikkelingen toegevoegd: 1. Verhoging budget Veilig Thuis. 2. Te verwachten rentebaten n.a.v. de jaarrekening 2024. 3. Aanpassing gemeentelijke bijdagen | 94 | |
| Effect definitieve afrekening GRJR 2024 | ||
| De definitieve jaarcijfers wijken af van de voorlopige jaarcijfers. Het effect voor Vlaardingen is negatief. Dat komt doordat de definitieve LTA kosten hoger zijn. LTA (landelijk transitie arrangement) is een afspraak in VNG verband die met een aantal landelijke aanbieders van jeugdhulp wordt gemaakt. In zijn algemeenheid gaat het om dure zorgtrajecten waarbij een kleine afwijking in het aantal cliënten ten opzichte van het budget of jaareinde verwachting tot fors hogere kosten kunnen leiden. In de jaarrekening 2024 van Vlaardingen is uitgegaan van het bedrag dat voor de LTA was opgenomen in de voorlopige jaarrekening 2024 van de GRJR. In de definitieve jaarrekening van de GRJR bleken de kosten voor LTA hoger te zijn als gevolg van nagekomen facturen van aanbieders van deze zorg. Alhoewel de GRJR bij zorgaanbieders erop aandringt tijdig hun facturen op te sturen, lukt dat helaas niet altijd. | 496 | |
| Taakveld 6.91 Coördinatie en beleid Wmo | 0 | 0 |
| Overige budgetmutaties | ||
| Kleine wijzigingen onder de € 50.000 worden conform financiële verordening niet toegelicht. | 0 | 0 |
| Taakveld 6.92 Coördinatie en beleid Jeugd | 69 | 0 |
| Effecten 2e Begrotingswijziging ROGplus 2025 en 1e Begrotingswijziging 2026 | ||
| Zie programma Sociaal domein, taakveld 6.2 Effecten 2e Begrotingswijziging ROGplus 2025 voor de toelichting. | 69 | |
| Taakveld 7.1 Volksgezondheid | 1.805 | 1.805 |
| IZA SPUK | ||
| De gemeente Vlaardingen heeft dit jaar (2025) een specifieke uitkering ontvangen van het Rijk €- 1.805.426(IZA Spuk) Deze specifieke uitkering is bestemd voor activiteiten in het kader van de ambities en doelen zoals gesteld in het Integraal Zorgakkoord (IZA). Deze zijn ook toegelicht in de 'Werkagenda VNG bij het Integraal Zorg Akkoord (IZA)'. Als dit bedrag niet volledig wordt uitgegeven, moet het resterende bedrag worden terugbetaald aan het Rijk. De gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam zijn aangewezen als de samenwerkingsregio MVS. Gemeente Vlaardingen is door de andere MVS-gemeenten ge(vol)machtigde namens de MVS-gemeenten het IZA uit te voeren. In de MVS-begroting dat opgesteld is voor de IZA wordt vanuit gegaan dat de volledige spuk uitgegeven wordt. Wat eventueel niet uitgegeven wordt moet terugbetaald worden aan het Rijk. | 1.805 | 1.805 |
Actualisatie investeringen
Terug naar navigatie - 7. Sociaal Domein - Actualisatie investeringenActualisatie heeft niet geleid tot wijzigingen in de investeringen.
Actualisatie reserves en voorzieningen
Terug naar navigatie - 7. Sociaal Domein - Actualisatie reserves en voorzieningenOmschrijving (toelichting)
Actualisatie heeft niet geleid tot wijzigingen in de reserves en voorzieningen.
Actualisatie verbonden partijen
Terug naar navigatie - 7. Sociaal Domein - Actualisatie verbonden partijenOmschrijving (toelichting)
- Rogplus NWN
- Stroomopwaarts
Bijzonderheden
Terug naar navigatie - 7. Sociaal Domein - BijzonderhedenOmschrijving (toelichting)
Binnen dit programma zijn verder geen bijzonderheden te melden.