7. Sociaal Domein

Financieel overzicht afwijkingen op de programma’s

Terug naar navigatie - 7. Sociaal Domein - Financieel overzicht afwijkingen op de programma’s
7. Sociaal domein
Taakveld Lasten Baten Saldo Mutatie 2e Prognose
Bedragen (x € 1.000) VGR 2025 2025
1.2 Openbare orde en veiligheid 10 10 0
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 20.866 18.769 -2.097 -121 -2.217
6.2 Wijkteams 16.745 51 -16.694 1.505 -15.189
6.3 Inkomensregelingen 49.779 53.335 3.556 -4.499 -943
6.4 Begeleide participatie 6.907 -6.907 -1.737 -8.644
6.5 Arbeidsparticipatie 26.712 -1.136 -27.847 6.889 -20.958
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 4.964 -4.964 79 -4.885
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 19.272 -19.272 429 -18.843
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 20.203 -20.203 -7 -20.210
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 12.683 -12.683 -500 -13.183
6.791 PGB Wmo 606 -606 -606
6.792 PGB Jeugd 317 -317 -317
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 29.555 96 -29.459 -1.203 -30.662
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 3.859 -3.859 -590 -4.449
6.91 Coördinatie en beleid Wmo 1.839 -1.839 -1.839
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd 3.401 -3.401 -69 -3.471
7.1 Volksgezondheid 1.048 -1.048 -1.048
0.10 Mutaties reserves 4.500 10.773 6.273 40 6.313
Totaal 223.265 81.899 -141.366 215 -141.152

Toelichting afwijkingen op de Taakvelden

Terug naar navigatie - 7. Sociaal Domein - Toelichting afwijkingen op de Taakvelden
Toelichting afwijkingen op de taakvelden programma Sociaal domein Lasten Baten
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 3.190 3.069
Overige budgetmutaties
Kleine wijzigingen onder de € 50.000 worden conform financiële verordening niet toegelicht. 44
SPUK Preventie met Gezag (PmG)
Preventie met gezag is een programma vanuit het Rijk voor NPLV-gebieden die zich richt op het vroegsignaleren van problemen en het voorkomen dat jongeren doorgroeien in een criminele carrière. Ook in de Westwijk zetten we dit programma in. Door middel van domeinoverstijgende en wijkgerichte samenwerking kunnen we met elkaar de criminele voedingsbodem in deze wijk, waar de leefbaarheid en veiligheid lager is dan in andere wijken van Vlaardingen, wegnemen. We willen inwoners, meer specifiek jongeren, een alternatief toekomstperspectief bieden, anders dan het ‘aantrekkelijke’ criminele pad. De focus van deze aanpak ligt op kinderen, jongeren, jongvolwassenen van de Westwijk en hun omgeving, óók in de digitale wereld. We bekostigen onze PmG-aanpak via de SPUK PmG, die we van het Rijk ontvangen. Deze baten, evenals de lasten die horen bij onze inzet, zijn echter nog niet in onze begroting opgenomen. Met dit voorstel wordt de begroting geactualiseerd. Per saldo is dit een neutrale wijziging, doordat de baten en de lasten gelijk zijn. 969 969
RegioDeal
In de begroting is er nog geen budget begroot voor een dekking van de aanloopkosten (eigen bijdrage gemeente). Het benodigd budget van 60.000 als dekking (structureel) wordt in deze voortgangsrapportage meegenomen. 60
Overige budgetmutaties
Kleine wijzigingen onder de € 50.000 worden conform financiële verordening niet toegelicht. 15
Onderuitputting kapitaallasten
Zie programma Financiën, taakveld 0.8 Onderuitputting kapitaallasten voor de toelichting. -50
Onderuitputting kapitaallasten
Zie programma Financiën, taakveld 0.8 Onderuitputting kapitaallasten voor de toelichting. 0
SPUK Kansrijke Wijk
De SPUK Kansrijke Wijk is toegekend voor de periode 2023–2025. De beschikbare middelen zijn verdeeld over verschillende pijlers, oftewel thema’s, zoals armoede en schulden, weerbaarheid, re-integratie naar werk, school en omgeving en de ontwikkeling van het jonge kind. Voor elk van deze thema’s is in de financiële administratie een aparte kostenplaats ingericht, zodat we de bestedingen en eventuele onderbestedingen kunnen volgen. Middelen die binnen de looptijd van 2023–2025 niet volledig worden benut, kunnen worden doorgeschoven naar een volgend jaar binnen dezelfde periode. Als er na 2025 toch nog budget overblijft, kan de gemeente bij het ministerie een gemotiveerd verzoek indienen om dit alsnog in 2026 te mogen inzetten. Op deze manier blijft er voldoende flexibiliteit om middelen doelgericht in te zetten en wordt voorkomen dat budget onnodig verloren gaat. 2.100 2.100
Septembercirculaire 2025 Gemeentefonds - Spreidingswet
In de septembercirculaire is € 51.000 extra budget opgenomen voor de uitvoering van de spreidingswet 51
Taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen -1.505 0
Effecten 2e Begrotingswijziging ROGplus 2025 en 1e Begrotingswijziging 2026
Normaal gesproken hebben begrotingswijzigingen van Rogplus alleen betrekking op het lopende begrotingsjaar (nu 2025). Naar aanleiding van uitspraken van de toezichthouder (Provincie Zuid-Holland) wordt voorgesteld om de voor Jeugdhulp begrote budgetten niet alleen voor 2025, maar ook voor 2026 te wijzigen. De 2e ontwerpbegrotingswijziging 2025 van Rogplus heeft als gevolg dat de begroting 2025 Rogplus wordt opgehoogd. Voor Vlaardingen betekent dit een extra inleg van €1.482.698 in 2025. Deze tweede begrotingswijziging 2025 heeft in de begroting van Rogplus betrekking op het begrotingsonderdeel Wmo-vervoer binnen het programma Wmo en het begrotingsonderdeel Jeugdhulpopdracht. 272
Bijstelling centrummiddelen BW, MO en VO
Zie programma Sociaal domein, taakveld 6.81 Bijstelling centrummiddelen BW, MO en VO voor de toelichting. -1.788
Overige budgetmutaties
Kleine wijzigingen onder de € 50.000 worden conform financiële verordening niet toegelicht. 11
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen 3.288 -1.211
Rotterdampas Uitgaven
Voor 2025 is een bedrag van €127.833 beschikbaar gesteld. Tot en met 15 september is echter reeds €161.860,23 besteed, waarmee het budget met €34.027 is overschreden (127%). Bij doortrekking van deze trend tot en met 31 december verwachten wij uit te komen op circa €194.340. Dat betekent een meeruitgave van ongeveer €66.500 ten opzichte van de oorspronkelijke begroting. Deze overschrijding laat zien dat de regeling breed wordt benut en dat inwoners de weg goed weten te vinden naar de ondersteuning. Daarmee bereiken we meer inwoners dan vooraf ingeschat. 67
Eerste en tweede begrotingswijziging Stroomopwaarts (SOW)
Middels de eerste en tweede begrotingswijziging heeft Stroomopwaarts (SOW) de begroting 2025 bijgesteld. Daarnaast is ook de definitieve BUIG beschikking over 2025 vanuit het Rijk beschikbaar gekomen. Samen geeft dit een voordeel voor 2025 ten opzichte van de primaire begroting van € 719.587. Dit voordeel wordt onder meer veroorzaakt door een doorgevoerde bezuiniging van Stroomopwaarts. De mutatie betreft alleen het begrotingsjaar 2025. De effecten van de bezuinigingen zijn door Stroomopwaarts voor 2026 en verder al opgenomen in de begroting 2026 van Stroomopwaarts en ook in onze eigen begroting 2026. De mutatie van de BUIG uitkering heeft geen effect op de begrotingsjaren 2026 en verder. 3.221 -1.211
Taakveld 6.4 Begeleide participatie 1.737 0
Tweede begrotingswijziging heeft Stroomopwaarts (SOW)
Zie programma Sociaal domein, taakveld 6.3 Tweede begrotingswijziging heeft Stroomopwaarts (SOW) voor de toelichting. 1.737
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie 74 74
Aanramen budget SPUK Informatiepunt digitale Overheid
De gemeente Vlaardingen ontvangt elk jaar en specifieke uitkering (SPUK). Die specifieke uitkering € 58K is bedoeld voor een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). Een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) biedt laagdrempelig, gratis en voor iedereen toegankelijke ondersteuning bij vragen over het gebruik van de digitale overheid. 74 74
Taakveld 6.6 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) -4.812 2.156
Effecten 2e Begrotingswijziging ROGplus 2025 en 1e Begrotingswijziging 2026
Zie programma Sociaal domein, taakveld 6.2 Effecten 2e Begrotingswijziging ROGplus 2025 voor de toelichting. -79
Tweede begrotingswijziging heeft Stroomopwaarts (SOW)
Zie programma Sociaal domein, taakveld 6.3 Tweede begrotingswijziging heeft Stroomopwaarts (SOW) voor de toelichting. -4.734 2.156
Taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ -429 0
Definitieve eindafrekening Rogplus 2024
In de jaarrekening 2024 hebben we voor de verschillende programma's van Rogplus NTO's en NTB's opgenomen n.a.v. de voorlopige eindcijfers van Rogplus.Pas na afronding van onze jaarrekening 2024 waren de definitieve cijfers van Rogplus bekend. De definitieve eindafrekening valt lager uit dan de opgenomen verplichting. Dit veroorzaakt een voordeel in 2025. -220
Platform Verbinding in de Stad
Zie programma Sociaal domein, taakveld 6.1 Platform Verbinding in de Stad voor de toelichting. -44
Budgetoverheveling: Zorgzaam Vlaardingen
In het Uitvoeringsplan Zorgzaam Vlaardingen dat in 2022 is vastgeteld, is jaarlijks een budget van € 400.000,- opgenomen voor dit stadsprogramma. Daarbovenop is in het uitvoeringsplan voor 2024 incidenteel € 400.000,- extra opgenomen. Om de initiatieven die hiermee kunnen worden opgestart, meer te kunnen bestendigen, zijn deze middelen verdeeld over de jaren 2024, 2025 en 2026. Om dat mogelijk te maken is bij de Jaarrekening 2023 en bij de Jaarrekening 2024 steeds het resterende budget overgeheveld naar het daaropvolgende jaar. Datzelfde moeten we nu bij de Jaarrekening 2025 wederom doen, om ook de geplande inzet in 2026 te kunnen bekostigen. Om de geplande inzet in 2026 kunnen bekostigen, wordt voorgesteld € 165.000,- over te hevelen. -165
Taakveld 6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 7 0
Effecten 2e Begrotingswijziging ROGplus 2025 en 1e Begrotingswijziging 2026
Zie programma Sociaal domein, taakveld 6.2 Effecten 2e Begrotingswijziging ROGplus 2025 voor de toelichting. 706
POH Jeugd en Jeugdhulpvervoer
In de begroting is budget geraamd voor Jeughulpvervoer en POH-Jeugd. Deze budgetten zijn reeds opgenomen in het budget voor Mevis en dus opgenomen in de begroting GR Rogplus. De budgetten kunnen daarom afgeraamd worden. -698
Taakveld 6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 500 0
Effecten 2e Begrotingswijziging ROGplus 2025 en 1e Begrotingswijziging 2026
Zie programma Sociaal domein, taakveld 6.2 Effecten 2e Begrotingswijziging ROGplus 2025 voor de toelichting. 500
Taakveld 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 1.108 -96
Effecten 2e Begrotingswijziging ROGplus 2025 en 1e Begrotingswijziging 2026
Zie programma Sociaal domein, taakveld 6.2 Effecten 2e Begrotingswijziging ROGplus 2025 voor de toelichting. 14
Bijstelling centrummiddelen BW, MO en VO
Dit betreft een positieve correctie die te maken heeft met de onttrekking uit de reserve centrummiddelen uit de eerste voortgangsrapportage 2025. Deze onttrekking aan de reserve was bedoeld als een bijdrage aan het begrotingssaldo maar is ten onrechte betrokken in de periodieke herijking van de budgetten van de centrummiddelen waarbij de lasten telkens in overeenstemming worden gebracht met de baten. Hierdoor zijn de lasten centrummiddelen te hoog geraamd en wordt dit in deze voortgangsrapportage hersteld. 821 -96
Verbouwing Hofsingel 84
Het pand aan de Hofsingel 84 wordt verbouwd om het te laten voldoen aan de vereisten voor geschikt winteropvang. De kosten voor verbouwing en de advieskosten bedragen € 204.581,- en worden gedekt vanuit de egalisatiereserve beschermd wonen. De kosten voor de inrichting worden gefinancierd door het Fonds Schiedam Vlaardingen. Dit fonds geeft alleen subsidie aan stichtingen en verenigingen, niet aan gemeenten. Stoed vraagt deze subsidie rechtstreeks bij het Fonds SV aan. 205
Septembercirculaire 2025 Gemeentefonds - Spreidingswet
In de septembercirculaire zijn hogere budgetten opgenomen voor de centrummiddelen (maatschappeijle opvang, vrouwenopvang en beschermd wonen). Dit betreft volumeindexatie en verhoging van het macrobudget 68
Taakveld 6.82 Geëscaleerde zorg 18- 590 0
Definitieve 1e begrotingswijziging GRJR
Bij de eerste voortgangsrapportage is de ontwerpbegrotngswijziging van de GRJR meegenomen. Nu is de 1e begrotingswijziging definitef vastgesteld en wijkt af van de ontwerpbegrotingswijziging. De effecten worden in deze voortgangsrapportage meegenomen. In de definitieve begrotingswijziging 2025 zijn ten opzichte van de ontwerpversie enkele nieuwe ontwikkelingen toegevoegd: 1. Verhoging budget Veilig Thuis. 2. Te verwachten rentebaten n.a.v. de jaarrekening 2024. 3. Aanpassing gemeentelijke bijdagen 94
Effect definitieve afrekening GRJR 2024
De definitieve jaarcijfers wijken af van de voorlopige jaarcijfers. Het effect voor Vlaardingen is negatief. Dat komt doordat de definitieve LTA kosten hoger zijn. LTA (landelijk transitie arrangement) is een afspraak in VNG verband die met een aantal landelijke aanbieders van jeugdhulp wordt gemaakt. In zijn algemeenheid gaat het om dure zorgtrajecten waarbij een kleine afwijking in het aantal cliënten ten opzichte van het budget of jaareinde verwachting tot fors hogere kosten kunnen leiden. In de jaarrekening 2024 van Vlaardingen is uitgegaan van het bedrag dat voor de LTA was opgenomen in de voorlopige jaarrekening 2024 van de GRJR. In de definitieve jaarrekening van de GRJR bleken de kosten voor LTA hoger te zijn als gevolg van nagekomen facturen van aanbieders van deze zorg. Alhoewel de GRJR bij zorgaanbieders erop aandringt tijdig hun facturen op te sturen, lukt dat helaas niet altijd. 496
Taakveld 6.91 Coördinatie en beleid Wmo 0 0
Overige budgetmutaties
Kleine wijzigingen onder de € 50.000 worden conform financiële verordening niet toegelicht. 0 0
Taakveld 6.92 Coördinatie en beleid Jeugd 69 0
Effecten 2e Begrotingswijziging ROGplus 2025 en 1e Begrotingswijziging 2026
Zie programma Sociaal domein, taakveld 6.2 Effecten 2e Begrotingswijziging ROGplus 2025 voor de toelichting. 69
Taakveld 7.1 Volksgezondheid 1.805 1.805
IZA SPUK
De gemeente Vlaardingen heeft dit jaar (2025) een specifieke uitkering ontvangen van het Rijk €- 1.805.426(IZA Spuk) Deze specifieke uitkering is bestemd voor activiteiten in het kader van de ambities en doelen zoals gesteld in het Integraal Zorgakkoord (IZA). Deze zijn ook toegelicht in de 'Werkagenda VNG bij het Integraal Zorg Akkoord (IZA)'. Als dit bedrag niet volledig wordt uitgegeven, moet het resterende bedrag worden terugbetaald aan het Rijk. De gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam zijn aangewezen als de samenwerkingsregio MVS. Gemeente Vlaardingen is door de andere MVS-gemeenten ge(vol)machtigde namens de MVS-gemeenten het IZA uit te voeren. In de MVS-begroting dat opgesteld is voor de IZA wordt vanuit gegaan dat de volledige spuk uitgegeven wordt. Wat eventueel niet uitgegeven wordt moet terugbetaald worden aan het Rijk. 1.805 1.805