| 2. Veiligheid en Handhaving | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| Taakveld | Lasten | Baten | Saldo | Mutatie 2e | Prognose |
| Bedragen (x € 1.000) | VGR 2025 | 2025 | |||
| 1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 7.227 | -7.227 | -7.227 | ||
| 1.2 Openbare orde en veiligheid | 4.624 | 226 | -4.398 | -50 | -4.448 |
| 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 32 | -32 | -32 | ||
| 8.3 Wonen en bouwen | 2.758 | 1.566 | -1.192 | -453 | -1.645 |
| 0.10 Mutaties reserves | 16 | 16 | -60 | -45 | |
| Totaal | 14.641 | 1.808 | -12.833 | -563 | -13.396 |
2. Veiligheid en handhaving
Toelichting afwijkingen op de Taakvelden
Terug naar navigatie - 2. Veiligheid en handhaving - Toelichting afwijkingen op de Taakvelden| Toelichting afwijkingen op de taakvelden programma Veiligheid en handhaving | Lasten | Baten |
|---|---|---|
| Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid | 200 | 151 |
| Overige budgetmutaties | ||
| Kleine wijzigingen onder de € 50.000 worden conform financiële verordening niet toegelicht. | -22 | -22 |
| Overige budgetmutaties | ||
| Kleine wijzigingen onder de € 50.000 worden conform financiële verordening niet toegelicht. | -32 | |
| Aframing versterkingsgelden | ||
| In het verleden maakten we kosten in het kader van radicalisering. Op dit moment wordt dit vanuit een samenwerkingsverband gedaan met gemeente Schiedam. Waarbij gemeente Schiedam de kosten en de (rijks)opbrengsten centraal beheert. Hierdoor kunnen zowel de kosten als de dekking vanuit het Rijk afgeraamd worden. | -55 | -55 |
| SPUK PmG | ||
| Zie programma Sociaal domein, taakveld 6.1 SPUK PmG voor de toelichting. | 228 | 228 |
| Bestuurlijke boetes T&H | ||
| Met het herstelplan zijn er extra opbrengsten geraamd als gevolg van de toename van het opleggen van bestuurlijke boetes (in het kader van de APV) en dwangsommen. In de praktijk blijkt dat deze inkomsten achterblijven. De reden hiervan is dat er bij de uitgevoerde controles minder strafbare feiten worden geconstateerd, omdat (zeker in vergelijking met de coronaperiode) er minder afval op straat wordt gevonden wat herleidbaar is naar een adres. Hierdoor is de verwachting dat de opbrengsten structureel €80.000 lager zullen zijn dan geraamd. | 80 | |
| Budgetoverheveling Leefbaar Vlaardingen - realiseren uitkijkcentrum | ||
| In afwachting van het haalbaarheidsonderzoek naar de inrichting van een eigen uitkijkcentrum voor cameratoezicht is het beschikbare budget in 2025 niet besteed. Het realiseren van een volledig operationeel uitkijkcentrum is niet haalbaar vóór 1 januari 2026. De voorbereiding en inrichting van het uitkijkcentrum vinden eind 2025/begin 2026 plaats, met als doel realisatie vóór 1 juli 2026. | -45 | |
| Overige budgetmutaties | ||
| Kleine wijzigingen onder de € 50.000 worden conform financiële verorderning niet toegelicht. | 46 | |
| Taakveld 8.3 Wonen en bouwen | 1.213 | 760 |
| Verwachte opbrengst bouwleges 2025 | ||
| De verwachting is dat er € 2,3 miljoen aan bouwleges worden gerealiseerd. Dit bekent ten opzichte van de oorspronkelijke raming een voordeel van € 760.000, wat vooral ontstaat door een aantal grote complexe aanvragen. Hiertegenover staan de kosten die toegerekend worden aan de bouwleges. Enerzijds wordt er voor piekbelasting altijd wel rekening gehouden met extra inhuur/flexibele schil, maar daar komt bij dat door onderbezetting en krapte op de arbeidsmarkt de reguliere vaste capaciteit ook voor een groot deel uit extern personeel bestaat. Dit zorgt voor extra lasten inhuur extern personeel van € 1,8 miljoen. Hier tegenover staat ruimte de op het salarisbudget wat niet wordt ingevuld van €600.000. Per saldo dus een nadeel op het begrotingssaldo van € 440.000. Er wordt actief gezocht naar vast personeel, maar het betreft lastig te vervullen functies. Er worden nieuwe manieren ingezet om op de krappe arbeidsmarkt het juiste personeel te vinden. Zo worden inmiddels junioren opgeleid die naar deze functie toe kunnen groeien. Op deze manier gaan we de verhouding inhuur-vast normaliseren en daarmee de kosten voor extern personeel verlagen. | 1.200 | 760 |
| Overige budgetmutaties | ||
| Kleine wijzigingen onder de € 50.000 worden conform financiële verordening niet toegelicht. | 13 |
Actualisatie investeringen
Terug naar navigatie - 2. Veiligheid en handhaving - Actualisatie investeringenOmschrijving (toelichting)
Actualisatie heeft niet geleid tot wijzigingen in de investeringen.
Actualisatie reserves en voorzieningen
Terug naar navigatie - 2. Veiligheid en handhaving - Actualisatie reserves en voorzieningen| Actualisatie reserves en voorzieningen programma Veiligheid en handhaving | Lasten | Baten |
|---|---|---|
| Taakveld 0.10 Mutaties reserves | 45 | -16 |
| Overige budgetmutaties | ||
| Kleine wijzigingen onder de € 50.000 worden conform financiële verordening niet toegelicht. | -16 | |
| Overige budgetmutaties | ||
| Kleine wijzigingen onder de € 50.000 worden conform financiële verordening niet toegelicht. | 45 |
Actualisatie verbonden partijen
Terug naar navigatie - 2. Veiligheid en handhaving - Actualisatie verbonden partijenOmschrijving (toelichting)
Actualisatie heeft niet geleid tot wijzigingen in de verbonden partijen.
Bijzonderheden
Terug naar navigatie - 2. Veiligheid en handhaving - BijzonderhedenOmschrijving (toelichting)
Binnen dit programma zijn verder geen bijzonderheden te melden.