| 4. Verkeer en Mobiliteit | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| Taakveld | Lasten | Baten | Saldo | Mutatie 2e | Prognose |
| Bedragen (x € 1.000) | VGR 2025 | 2025 | |||
| 0.63 Parkeerbelasting | 3.456 | 3.456 | 3.456 | ||
| 1.2 Openbare orde en veiligheid | 1.261 | -1.261 | -1.261 | ||
| 2.1 Verkeer en vervoer | 13.828 | 179 | -13.649 | 217 | -13.432 |
| 2.2 Parkeren | 433 | 23 | -411 | 22 | -389 |
| 2.4 Economische havens en waterwegen | 36 | -36 | -5 | -41 | |
| 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 205 | 6 | -200 | -200 | |
| 8.1 Ruimtelijke ordening | 103 | -103 | 307 | 204 | |
| 0.10 Mutaties reserves | 2.344 | 2.344 | 1.284 | 3.628 | |
| Totaal | 15.867 | 6.007 | -9.860 | 1.825 | -8.035 |
4. Verkeer en mobiliteit
Toelichting afwijkingen op de Taakvelden
Terug naar navigatie - 4. Verkeer en mobiliteit - Toelichting afwijkingen op de Taakvelden| Toelichting afwijkingen op de taakvelden programma Verkeer en mobiliteit | Lasten | Baten |
|---|---|---|
| Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer | -217 | 0 |
| Budgetoverheveling: Leefbaar VLD | ||
| De uitgaven over 2025 worden – met de huidige inzichten – geraamd op circa € 575.000,-. Een deel van de projecten bevindt zich nog in uitvoering en moet nog worden afgerekend, waaronder het Keizerhof, de Aalscholverlaan en de pumptrack. Voor enkele projecten is de voorbereiding bijna afgerond, maar is uitvoering in 2025 onzeker. Dit geldt bijvoorbeeld voor de Vulcaanweg. Hoewel verschillende scenario’s zijn uitgewerkt, vormt beperkte (beschikbare) capaciteit een belemmering voor de realisatie op korte termijn. Momenteel wordt onderzocht of Vlaardingen Partners hierin een rol kan vervullen.Daarnaast dienen de personeelskosten nog verrekend te worden. Rekening houdend met deze factoren wordt voor 2025 een onderschrijding van circa € 200.000,- verwacht. Wij stellen voor dit bedrag over te hevelen naar 2026, zodat uitvoering kan worden gegeven aan projecten zoals het opknappen van de Vulcaanweg | -200 | |
| Overige budgetmutaties | ||
| Kleine wijzigingen onder de € 50.000 worden conform financiële verordening niet toegelicht. | -17 | |
| Taakveld 2.2 Parkeren | -22 | 0 |
| Overige budgetmutaties | ||
| Kleine wijzigingen onder de € 50.000 worden conform financiële verordening niet toegelicht. | -22 | |
| Taakveld 2.4 Economische havens en waterwegen | 5 | 0 |
| Overige budgetmutaties | ||
| Kleine wijzigingen onder de € 50.000 worden conform financiële verordening niet toegelicht. | 5 | |
| Taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening | 912 | 1.219 |
| Blankenburgverbinding | ||
| Het project Blankenburgverbinding is in de afrondende fase. Er wordt nog vanuit Vlaardingen naar Rijkswaterstaat gefactureerd voor € 1.219.150 (10% lumpsum), daarnaast factureert Rijkswaterstaat aan Vlaardingen nog voor € 702.479 in het kader van het aanpassen afrit A20 en € 160.000 in het kader van verbreding fietspaden langs de Maassluisedijk. Ten slotte is de verwachting dat onze ambtelijke inzet ongeveer € 50.000 zal bedragen (o.a. in verband met het afsluiten van een erfdienstbaarheidovereenkomst groutankers met Rijkswaterstaat). Samenvattend betekent dit dat wij voor 2025 verwachten in totaal € 912.479 aan kosten te maken en € 1.219.150 aan opbrengsten te ontvangen. Het voordelige saldo van € 306.671 komt ten gunste van het begrotingresultaat. Momenteel resteert er nog in de reserve Blankenburgverbinding een bedrag van € 1.784.000 vanuit de lumpsum. De prognose is dat tot afronden lumpsum er nog een bedrag nodig is van € 300.000 vanuit de reserve. Dit betekent dat er € 1.484.269 kan vrijvallen in het begrotingssaldo. In de 1e Voortgangsrapportage is er al € 1.500.000 vrijgevallen. Er wordt voorgesteld om het resterende geld uit de reserve voorzichtig te laten vrijvallen naar de algemene reserve heeft te maken met de financiële afwikkeling tussen Vlaardingen en RWS die op dit moment gaande is. Samenvattend betekent dit voordeel op het begrotingsresultaat van € 1.790.941 | 912 | 1.219 |
Actualisatie investeringen
Terug naar navigatie - 4. Verkeer en mobiliteit - Actualisatie investeringenActualisatie heeft geleid tot de volgende aanvullende kredieten.
| Actualisatie investeringen |
|---|
| Binnen dit programma wordt een aanvullende investering voorgesteld. |
| Aanvullend krediet voor het kruispunt Marathonweg-Floris de Vijfdelaan - Krediet 3.100.000 |
| Voor de reconstructie van drie kruispunten op de Marathonweg is eerder krediet beschikbaar gesteld. In de voorbereiding van de betreffende besluitvorming is gekozen voor een sobere uitvoeringsvariant. Destijds bij de raadsbehandeling is bij uw raad al gesignaleerd dat de beschikbare middelen mogelijk niet toereikend zouden zijn om alle onderdelen uit te voeren. Met de realisatie van de eerste twee kruispunten, Westlandseweg/A20 en Marnixlaan, is het beschikbaar gestelde krediet volledig benut. Voor de uitvoering van het derde kruispunt, Floris de Vijfdelaan, is aanvullend € 3,1 miljoen benodigd. Deze kosten worden volledig gedekt uit de subsidieregeling 'Woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastrcutuur' (WOKT, Sisa E104). De reconstructie van de drie kruispunten op de Marathonweg maken, samen met een verbreding van een gedeelte van de Marathonweg en de aanleg van een fietsbrug, onderdeel uit van de subsidie aanvraag en -beschikking. Door het uitvoeren van deze maatregelen kan het extra verkeersaanbod als gevolg van de woningbouwplannen in de Rivierzone via de Marathonweg afgewikkeld worden. |
In onderstaande tabel zijn alle lopende investeringen opgenomen waar naar aanleiding van de actualisatie iets gewijzigd is ten opzichte van de laatste besluitvorming. Naast de hierboven genoemden bijstelling zijn er ook budgetneutrale verschuivingen geweest (zie kolom 'verschuiving'). Deze verschuivingen betreffen enerzijds verschuivingen naar 2026 en (in incidentele gevallen) verder. Anderzijds betreffen de verschuivingen administratieve verschuivingen in bulkkredieten. Bulkkredieten zijn kredieten waarbij de onderverdeling naar specifieke projecten later plaats vindt.
In bijlage I is een totaaloverzicht van de lopende kredieten per programma opgenomen.
| Krediet | Omschrijving | Stand kredieten voor 2e VGR | Voorstellen 2e VGR | Verschuiving | Stand 2e VGR 2025 |
|---|---|---|---|---|---|
| A061300 | Marathonweg 2e fase (1e VGR 2018) | 939 | 3.100 | 4.039 | |
| A066900 | Ophoging Dirk de Derdelaan | 62 | 238 | 300 | |
| A067600 | Reconstructie rotonde Deltaweg | 1.790 | -1.790 | ||
| A068800 | Fase 3 Ophoogpr. Voorbk uitvoering | 93 | 1.056 | 1.149 | |
| A070700 | Schiedamseweg verbr. Fietspaden | 183 | -136 | 48 | |
| A070740 | CTK 2021 | 109 | -109 | ||
| A070790 | CTK 2023 Overig | 48 | -48 | ||
| A070900 | Oud Ambacht Verharding | 34 | 275 | 309 | |
| A080250 | Ophoogprogramma 2024 (verv.invest.) | 1.870 | -1.870 | ||
| A080260 | Onderhoudsniv buitenr. 2024 (vervang | 1.786 | -1.786 | ||
| A080290 | Verkeersregelinstallaties (Vervang24 | 103 | -103 | ||
| A080940 | Ophoogprogramma 2023 (vervang23) | 830 | -830 | ||
| A080950 | Onderhoudsniv buitenr. 2023 (vervang | 1.223 | -30 | 1.193 | |
| A081580 | Ophoogprogramma 2025 (verv.invest.) | 1.842 | -1.842 | ||
| A081590 | Onderhoudsniv buitenr 2025 (verv.in | 1.760 | -1.760 | ||
| A090020 | Aansl. Abel Tasmanlaan | 500 | -500 | ||
| Totaal | 13.173 | 3.100 | -9.235 | 7.038 |
Actualisatie reserves en voorzieningen
Terug naar navigatie - 4. Verkeer en mobiliteit - Actualisatie reserves en voorzieningen| Actualisatie reserves en voorzieningen programma Verkeer en Mobiliteit | Lasten | Baten | |
|---|---|---|---|
| Taakveld 0.10 Mutaties reserves | 200 | 1.484 | |
| Reserve Blankenburgverbinding | |||
| Het project Blankenburgverbinding is in de afrondende fase. Er wordt nog vanuit Vlaardingen naar Rijkswaterstaat gefactureerd voor € 1.219.150 (10% lumpsum), daarnaast factureert Rijkswaterstaat aan Vlaardingen nog voor € 702.479 in het kader van aanpassen afrit A20 en € 160.000 in het kader van verbreding fietspaden langs de Maassluisedijk. Ten slotte is de verwachting dat onze ambtelijke inzet ongeveer € 50.000 zal bedragen (o.a. in verband met het afsluiten van een erfdienstbaarheidovereenkomst groutankers met Rijkswaterstaat). Samenvattend betekent dit dat wij voor 2025 verwachten in totaal € 912.479 aan kosten te maken en € 1.219.150 aan opbrengsten te ontvangen. Het voordelige saldo van € 306.671 komt ten gunste van het begrotingresultaat Momenteel resteert er nog in de reserve Blankenburgverbinding een bedrag van € 1.784.000 vanuit de lumpsum. De prognose is dat tot afronden lumpsum er nog een bedrag nodig is van € 300.000 vanuit de reserve. Dit betekent dat er € 1.484.269 kan vrijvallen in het begrotingssaldo. In de 1e Voortgangsrapportage is er al € 1.500.000 vrijgevallen, dat voorgesteld is het resterende geld uit de reserve voorzichtig te laten vrijvallen naar de algemene reserve heeft te maken met de financiële afwikkeling tussen Vlaardingen en RWS die op dit moment gaande is. Samenvattend betekent dit voordeel op het begrotingsresultaat van € 1.790.941 | 1.484 | ||
| Budgetoverheveling: Leefbaar VLD | |||
| Zie programma Verkeer en mobiliteit, taakveld 2.1 Budgetoverheveling: Leefbaar VLD voor de toelichting. | 200 | ||
Actualisatie verbonden partijen
Terug naar navigatie - 4. Verkeer en mobiliteit - Actualisatie verbonden partijenOmschrijving (toelichting)
Binnen dit programma zijn geen verbonden partijen.
Bijzonderheden
Terug naar navigatie - 4. Verkeer en mobiliteit - BijzonderhedenOmschrijving (toelichting)
Binnen dit programma zijn verder geen bijzonderheden te melden.